Leerrijk Leren is een praktijk voor Remedial Teaching met uitgebreide ervaring in het aanpakken van dergelijke problemen.
Met Remedial teaching voor Technisch Lezen leveren we verschillende didactische hulpmiddelen aan. Alvorens we aan de slag gaan, verrichten we eerst uitgebreide observaties en onderzoek. Na dat onderzoeksproces, geven we u een diepgaande analyse aan van waar precies het fout loopt. Zo inspecteren we de verstandelijke vaardigheden onder beschouwing op basis van een onderzoek naar lezen. Daaruit kunnen wij objectief bepalen waar exact de problemen liggen. Daarnaast kijken we ook naar welke mogelijke affectieve factoren mee kunnen spelen. Het kan zijn dat de student worstelt met motivatie issues of met een gebrek aan zelfvertrouwen. Ook andere zaken hebben invloed bij de leerprestaties van een scholier, zoals onder andere de thuisomstandigheden of hoe het kind zich in de groep voelt. Misschien komt er op oudere leeftijd nog een leerprobleem naar boven, zoals dyslexie.
Bij Remedial Teaching kijken het geheel. Na het neutrale onderzoek, wordt een individueel plan van benadering ontwikkeld. Zo kunnen we een geordend onderwijsproces aanbieden, dat ook voor het student transparantie toont in op welk punt hij/zij zich bevindt en waar het doelstelling ligt. In overeenstemming met de omstandigheden zullen we concentreren op het student aansporen, sneller leren technisch lezen, meer en meer zelfvertrouwen ontwikkelen, en zo verder. Remedial Teaching kan zowel worden gegeven in een groepssetting als persoonlijk.
Onze Methode
Er kunnen zich allerlei fouten voorvallen bij Technisch Lezen. Soms produceert een student een hoop fouten bij het leesproces. In dat geval zal tijdens de coaching sessies vooral ingezet worden op accuraatheid bij het lezen. Aan de tegenovergestelde, kan het ook voorkomen dat kinderen opvallend traag blijven lezen. In dat geval zal er geoefend worden op het verbeteren van de leessnelheid, bijvoorbeeld door in reeksen te lezen. Combinaties hiervan zijn natuurlijk ook haalbaar. We letten hierbij helemaal naar het profielbeeld van de leerling. Elke situatie vraagt om een verschillende aanpak.
Onze geschoolde coaches starten van academisch ondersteunde methodes. Deze vaardigheden gebruiken ze succesvol om in de praktijkwereld. Deze leraren hebben dan ook vlug begrip in wat juist de oorsprong is van de achterstand. Ze geven tools en middelen aan die de scholier kan gebruiken naar zijn toekomstige schoolcarrière. De taken zijn steeds op maat gemaakt van het student en er wordt getracht de classes zo aantrekkelijk mogelijk te houden te verbinden met de interesses. Door vanaf het begin een definitief doel vast te leggen, krijgt de scholier een concreet visie waar hij/zij zijn/haar doel is. Dit bevordert om geïnspireerd te houden en stap voor stap dichter bij dat doel te komen.
Naast het intellectuele vlak houden we eveneens overwegen we de sociaal-emotionele omstandigheden. Misschien een leerling een laag zelfbeeld zelfbeeld heeft of worstelt met allerlei verschillende problemen. Voelt de scholier zich goed in zijn/haar klasgroep? Het is niet geheel onvoorstelbaar dat als een student lagere resultaten scoort, hij/zij ook een verlaagde eigenwaarde ontwikkelt. Hieraan werken we geleidelijk tijdens de begeleidingssessies. Na verloop van tijd zal de scholier door het bereiken van kleinere doelen steeds meer vertrouwen opbouwen in zichzelf. Eindelijk zal het leerling met een beter zelfbeeld naar de schoolklas kunnen komen. Daardoor zal het student in de toekomstige tijd zelf moeilijkere problemen durven aanpakken. Door de handigheidjes die we onderwijzen zal hij/zij al vlug leren om zelf een moeilijke opgave te splitsen in kleinere fasen en deze succesvol tot een einde te brengen te komen. Tegen het afloop van de Remedial Coaching sessies zal de scholier dus niet alleen vaardiger kunnen lezen, maar ook een deel zelfverzekerder voelen en effectieve studiemethodes onder de knie hebben.
Dyslexie
Heeft u zelf al meermaals gerichte pogingen ondernomen in uw klaslokaal en blijft een student tegen moeilijkheden botsen? Het zou kunnen zijn mogelijk dat uw student dan de strijd aangaat met dyslexie. Dit wordt niet altijd even duidelijk te voorschijn op jonge leeftijd, maar het is wel belangrijk dit zo spoedig mogelijk aan te pakken. Ziet u dat de scholier maar blijft struikelen over bepaalde woorden of letters? Maakt de leerling foutjes die zijn klasgenoten al lang niet meer maken? Dan kan het interessant zijn om een onderzoek voor dyslexie te overwegen. Als dit naar boven komt, zullen we hier aanvullende aandacht aan wijden tijdens de Remedial Coaching. Onze coaches zijn opgeleid om hier gerichte oefeningen voor te geven die tot een soepel resultaat zullen leiden.