Ondersteunende remedial teacher voor technisch lezen op basisscholen in Drunen

Remedial Teaching voor technisch lezen in Drunen

Voor basisscholen en particuliere begeleiding

Extra ondersteuning primair gericht op het leerproces en het bevorderen van studievaardigheden, voor leerlingen in het basisonderwijs in Drunen en daarna voor het voortgezet onderwijs in Drunen.

In ons land heeft ongeveer rond de 10% van de kinderen op de basisschool problemen met leren lezen. Als een kind niet goed lezen, dan heeft dit belangrijke invloed op de schoolloopbaan en het later functioneren in de maatschappij. Bovendien is een kind dat actief leest persoon handiger in taal. Een kind dat een kwartier per dag leest ontdekt maar liefst 1000 extra nieuwe woorden in een jaar.

Tijdens de leesondersteuning wordt ook veel aandacht besteed aan het beleven van het lezen, de motivatie om te lezen en het plezier in lezen. Krijgt een kind uiteindelijk de smaak van het lezen dan wordt het het vergroten van leeskilometers veel gemakkelijker en zeker plezieriger.

Remedial Teaching voor extra begeleiding in technisch lezen op basisscholen in Drunen

In Drunen bieden we doelgerichte begeleiding aan kinderen op de basisschool van groep 5 tot en met 8 om hun  spelling-vaardigheden te verbeteren. Tijdens een periode op de dag is de remedial teacher in Drunen op school beschikbaar om hen te ondersteunen om hun achterstanden in het leren te aanpakken of in bepaalde gevallen vermijden.

 

Technisch lezen

Heeft u een leerling in uw klaslokaal die maar problemen blijft hebben bij het begrijpen van tekst? Wellicht zorgt dat er zelfs voor dat hij/zij ook in overige vakken foutjes maakt, bijvoorbeeld omdat hij of zij de opgave niet genoeg begrepen heeft. Moeilijk lezen kan aan de basis liggen van heel wat moeilijkheden op school. Het is betreurenswaardig als u ziet dat een slim kind hierdoor kansen misloopt. Of mogelijkerwijs heeft u zelfs in de hogere klassen nog een leerling die leest die opmerkelijk traag is? De leerling heeft zich misschien doorheen voorgaande academische jaren doorgeslagen, maar op dit moment begint het toch zeker op te vallen dat het lastig blijft gaan. Af en toe kan een student het eveneens proberen weg te stoppen dat hij of zij moeilijkheden heeft met het lezen. Het is cruciaal dit probleem in lezen op korte termijn te adresseren.

RT-Praktijk Leerrijk Leren

Leergebieden en ondersteuning:

– spelling en rekenen groep 5 t/m 8
– begrijpend lezen groep 5 t/m 8
– technisch lezen groep 5 t/m 8
– NT2 – taalondersteuning en hulp

– op locatie RT voor basisonderwijs
– op locatie RT voor voortgezet onderwijs
– op locatie RT 1op1 of groepsbegeleiding

– online 1-op-1 remedial teaching
– online huiswerkbegeleiding VO-leerlingen
– aanleren studievaardigheden VO-leerlingen

Remedial Teaching voor technisch lezen in Drunen

Tijdens remedial teaching technisch leesonderwijs beginnen we met een technisch lezen onderzoek. Zo ontwaren we wat de student moeilijk vindt vindt en waarom. We bestuderen de gegevens en stellen op basis van die analyse een actieplan op. We gaan praktisch om hiaten te corrigeren en zorgen dat de onderwijssessies worden afgestemd aan de vereisten van de scholier. Om te verankeren datgene wat ze hebben opgepikt, oefenen ze buitenschools met geleende didactische spellen. De volgende les is de tweede fase van het leerproces. Via deze manier boeken studenten snellere en superieure resultaten dan bij reguliere privélessen.

Remedial teaching technisch lezen met Leerrijk Leren in Drunen

Leerrijk Leren is een praktijk voor Remedial Teaching met uitgebreide ervaring in het aanpakken van dergelijke problemen.

Met Remedial teaching voor Technisch Lezen leveren we verschillende didactische hulpmiddelen aan. Alvorens we aan de slag gaan, verrichten we eerst uitgebreide observaties en onderzoek. Na dat onderzoeksproces, geven we u een diepgaande analyse aan van waar precies het fout loopt. Zo inspecteren we de verstandelijke vaardigheden onder beschouwing op basis van een onderzoek naar lezen. Daaruit kunnen wij objectief bepalen waar exact de problemen liggen. Daarnaast kijken we ook naar welke mogelijke affectieve factoren mee kunnen spelen. Het kan zijn dat de student worstelt met motivatie issues of met een gebrek aan zelfvertrouwen. Ook andere zaken hebben invloed bij de leerprestaties van een scholier, zoals onder andere de thuisomstandigheden of hoe het kind zich in de groep voelt. Misschien komt er op oudere leeftijd nog een leerprobleem naar boven, zoals dyslexie.

Bij Remedial Teaching kijken het geheel. Na het neutrale onderzoek, wordt een individueel plan van benadering ontwikkeld. Zo kunnen we een geordend onderwijsproces aanbieden, dat ook voor het student transparantie toont in op welk punt hij/zij zich bevindt en waar het doelstelling ligt. In overeenstemming met de omstandigheden zullen we concentreren op het student aansporen, sneller leren technisch lezen, meer en meer zelfvertrouwen ontwikkelen, en zo verder. Remedial Teaching kan zowel worden gegeven in een groepssetting als persoonlijk.

 

Onze Methode

Er kunnen zich allerlei fouten voorvallen bij Technisch Lezen. Soms produceert een student een hoop fouten bij het leesproces. In dat geval zal tijdens de coaching sessies vooral ingezet worden op accuraatheid bij het lezen. Aan de tegenovergestelde, kan het ook voorkomen dat kinderen opvallend traag blijven lezen. In dat geval zal er geoefend worden op het verbeteren van de leessnelheid, bijvoorbeeld door in reeksen te lezen. Combinaties hiervan zijn natuurlijk ook haalbaar. We letten hierbij helemaal naar het profielbeeld van de leerling. Elke situatie vraagt om een verschillende aanpak.

Onze geschoolde coaches starten van academisch ondersteunde methodes. Deze vaardigheden gebruiken ze succesvol om in de praktijkwereld. Deze leraren hebben dan ook vlug begrip in wat juist de oorsprong is van de achterstand. Ze geven tools en middelen aan die de scholier kan gebruiken naar zijn toekomstige schoolcarrière. De taken zijn steeds op maat gemaakt van het student en er wordt getracht de classes zo aantrekkelijk mogelijk te houden te verbinden met de interesses. Door vanaf het begin een definitief doel vast te leggen, krijgt de scholier een concreet visie waar hij/zij zijn/haar doel is. Dit bevordert om geïnspireerd te houden en stap voor stap dichter bij dat doel te komen.

Naast het intellectuele vlak houden we eveneens overwegen we de sociaal-emotionele omstandigheden. Misschien een leerling een laag zelfbeeld zelfbeeld heeft of worstelt met allerlei verschillende problemen. Voelt de scholier zich goed in zijn/haar klasgroep? Het is niet geheel onvoorstelbaar dat als een student lagere resultaten scoort, hij/zij ook een verlaagde eigenwaarde ontwikkelt. Hieraan werken we geleidelijk tijdens de begeleidingssessies. Na verloop van tijd zal de scholier door het bereiken van kleinere doelen steeds meer vertrouwen opbouwen in zichzelf. Eindelijk zal het leerling met een beter zelfbeeld naar de schoolklas kunnen komen. Daardoor zal het student in de toekomstige tijd zelf moeilijkere problemen durven aanpakken. Door de handigheidjes die we onderwijzen zal hij/zij al vlug leren om zelf een moeilijke opgave te splitsen in kleinere fasen en deze succesvol tot een einde te brengen te komen. Tegen het afloop van de Remedial Coaching sessies zal de scholier dus niet alleen vaardiger kunnen lezen, maar ook een deel zelfverzekerder voelen en effectieve studiemethodes onder de knie hebben.

 

Dyslexie

Heeft u zelf al meermaals gerichte pogingen ondernomen in uw klaslokaal en blijft een student tegen moeilijkheden botsen? Het zou kunnen zijn mogelijk dat uw student dan de strijd aangaat met dyslexie. Dit wordt niet altijd even duidelijk te voorschijn op jonge leeftijd, maar het is wel belangrijk dit zo spoedig mogelijk aan te pakken. Ziet u dat de scholier maar blijft struikelen over bepaalde woorden of letters? Maakt de leerling foutjes die zijn klasgenoten al lang niet meer maken? Dan kan het interessant zijn om een onderzoek voor dyslexie te overwegen. Als dit naar boven komt, zullen we hier aanvullende aandacht aan wijden tijdens de Remedial Coaching. Onze coaches zijn opgeleid om hier gerichte oefeningen voor te geven die tot een soepel resultaat zullen leiden.

Remedial teaching bij hoogbegaafdheid

Onze individuele begeleiding is niet alleen gericht op kinderen met leer- of gedragsissues, maar ook op zeer begaafde kinderen. We bieden hen stimulerende lessen op maat om hun talenten verder te verbeteren.

Het is cruciaal om te vermelden dat remedial teaching niet hetzelfde is als bijles. Bijles richt zich doorgaans op het opfrissen van eerder gegeven materiaal. Onze remedial teacher werkt daarentegen intensief met de kinderen, volgens een eigen plan met een concreet doel. Hierbij leren ze ook omgaan met hun unieke educatieve of gedragsuitdaging.

Ons werkgebied
voor onderwijsinstellingen gaat veel verder

Met veel passie ondersteunen we momenteel en in de komende tijden basisscholen en het middelbaar onderwijs uit de onderstaande steden e.o.

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Almere, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Breda, Roermond, Leiden, Arnhem, Maastricht, Deventer, Amersfoort, Woerden, Den Bosch, Bergen op Zoom, Waalwijk, Sittard, Nieuwegein, Gorinchem, Leerdam, IJsselstein, Moordrecht, Ede, Veenendaal, Zwolle, Weert, Helmond, Apeldoorn, Barneveld, Doetinchem, Zaltbommel, Wijchen, Zutphen, Etten-Leur, Oss, Uden, Veghel, Culemborg, Haarlem, Bronckhorst, Montfoort, Zeist, Gouda, Vlissingen, Schiedam, Bodegraven, Waddinxveen, Harderwijk, Almere, Huizen, Ridderkerk, Zwijndrecht, Vlaardingen, Tiel, Geleen, Zoetermeer, Voorburg, Brunssum, en Middelburg.

Remedial Teaching
leeroplossingen en methoden

Relatie voor nascholing, verdieping, training en persoonlijke ontwikkeling
Lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers
Relatie voor intrinsieke motivatie voor persoonlijk ontwikkelen