Leerrijk Leren is een Remedial Teaching praktijk met uitgebreide ervaring in het aanpakken van dit soort uitdagingen.
Door middel van Remedial teaching voor Technisch Lezen bieden we allerlei didactische hulpbronnen aan. Voordat we aan de slag gaan, doen we eerst uitgebreide waarnemingen en studie. Na dat onderzoek, bieden we u een grondige analyse aan van waar het fout loopt. Zo nemen we de verstandelijke vaardigheden onder de loep op basis van een onderzoek naar lezen. Uit dit onderzoek kunnen wij onpartijdig vaststellen waar de problemen zitten. Verder onderzoeken we ook naar welke mogelijke affectieve aspecten mee kunnen spelen. Het kan zijn dat de student kampt met motivatie issues of met een tekort aan zelfvertrouwen. Ook verschillende zaken maken uit bij de leerprestaties van een scholier, zoals de situatie thuis of hoe goed het kind zich in de klasgroep voelt. Eventueel komt er op latere leeftijd nog een leerstoornis naar voren, bijvoorbeeld dyslexie.
Bij Remedial Teaching kijken het totaalplaatje. Na het onpartijdige onderzoeksproces, wordt een individueel plan van actie opgesteld. Zo kunnen we een geordend onderwijsproces leveren, dat ook voor het kind helderheid toont in waar precies hij/zij zich bevindt en waar het einddoel gelegen is. Afhankelijk de situatie zal onze focus liggen op concentreren op het student inspireren, beter leren begrijpend lezen, toenemend zelfvertrouwen doen krijgen, en meer. Remedial Teaching kan zowel worden gegeven in een groepssetting als persoonlijk.
Onze Methode
Er kunnen zich allerlei fouten voordoen bij Technisch Lezen. Soms doet een leerling een hoop fouten gedurende het leesproces. In dat geval zal er tijdens de coaching sessies voornamelijk gefocust worden op nauwkeurigheid bij het lezen. Aan de tegenovergestelde, kan het ook voorkomen dat kinderen merkbaar traag blijven lezen. In dat geval zal er geoefend worden op lezen met snelheid, bijvoorbeeld door in reeksen te lezen. Mengelingen hiervan zijn vanzelfsprekend ook mogelijk. We letten hierbij volkomen naar het profielbeeld van de leerling. Iedere situatie vraagt om een andere aanpak.
Onze ervaren coaches beginnen vanuit wetenschappelijk ondersteunde methodes. Deze vaardigheden zetten ze effectief om in de echte wereld. Deze leraren hebben dan ook snel inzicht in wat precies de kern is van de leerachterstand. Ze reiken tools en handvatten aan die de scholier kan meenemen naar zijn toekomstige schoolcarrière. De taken zijn steeds op maat van het kind en er wordt getracht de classes zo aantrekkelijk mogelijk te behouden door te verbinden met de interesses. Door vanaf het begin van het aanvang een helder doel vast te leggen, krijgt de student een helder beeld waar hij/zij naar streeft. Dit bevordert om gemotiveerd te zijn en langzaam maar zeker dichter bij dat einddoel te geraken.
Naast het mentale vlak houden we ook overwegen we de sociaal-emotionele context. Het kan zijn dat een student een laag zelfbeeld zelfbeeld ervaart of worstelt met verschillende extra problemen. Voelt de leerling zich wel in zijn/haar klas? Het is niet helemaal onwaarschijnlijk dat als een leerling slechtere resultaten behaalt, hij/zij ook een minimale eigenwaarde opbouwt. Hieraan werken we geleidelijk tijdens de ondersteuningssessies. Na een periode zal de student door het behalen van realistische doelen steeds meer zelfvertrouwen krijgen in zichzelf en zijn/haar capaciteiten. Ten slotte zal het kind met een meer positief zelfbeeld naar de schoolklas kunnen stappen. Daardoor zal het student in de nabije toekomst zelf hardere problemen durven aanpakken. Door de tips die we aanleren zal hij/zij al snel leren hoe om zelf een harde opgave te splitsen in kleinere, beheersbare stapjes en deze met succes tot een einde te brengen te leiden. Tegen het afloop van de Remedial Coaching sessies zal de student dus niet alleen vaardiger kunnen lezen, maar ook een beetje zelfverzekerder worden en efficiënte studiemethodes beheersen.
Dyslexie
Heeft u persoonlijk herhaaldelijk gerichte pogingen gedaan in uw school en blijft een kind tegen moeilijkheden botsen? Het kan zijn mogelijk dat uw kind dan lijdt aan dyslexie. Dit wordt niet altijd even duidelijk te voorschijn op vroege leeftijd, maar het is wel essentieel dit zo snel mogelijk aan te pakken. Ziet u dat de student maar blijft worstelen met bepaalde woorden of letters? Maakt de leerling foutjes die zijn klasgenoten al lang niet meer maken? Dan kan het nuttig zijn om een onderzoek voor dyslexie te overwegen. Als dit naar boven komt, zullen we hier extra aandacht aan besteden tijdens de Remedial Coaching. Onze coaches zijn opgeleid om hier bijzondere oefeningen voor te geven die tot een soepel resultaat zullen leiden.