Ondersteunende remedial teacher voor technisch lezen op basisscholen in Bad Nieuweschans

Remedial Teaching voor technisch lezen in Bad Nieuweschans

Voor basisscholen en particuliere begeleiding

Extra ondersteuning primair gericht op het leerproces en het bevorderen van studievaardigheden, voor leerlingen in het lager onderwijs in Bad Nieuweschans en daarna voor het middelbaar onderwijs in Bad Nieuweschans.

In Nederland heeft ongeveer 10% van de kinderen op de basisschool moeite met lezen. Als een kind niet voldoende lezen kan, dan heeft dit grote invloed op de schoolcarrière en het verdere functioneren in de samenleving. Bovendien is een kind dat leest persoon bekwamer in taal. Een kind dat een kwartier per dag leest of wordt voorgelezen ontdekt maar liefst 1000 nieuwe woorden in een jaar.

Tijdens de leesondersteuning wordt ook flink wat aandacht geschonken aan het beleven van het lezen, leesmotivatie en leesplezier. Krijgt een kind uiteindelijk de smaken te pakken dan wordt het maken van leeskilometers veel gemakkelijker en voornamelijk plezieriger.

Remedial Teaching voor extra begeleiding in technisch lezen op basisscholen in Bad Nieuweschans

In Bad Nieuweschans bieden we gerichte begeleiding aan kinderen op de basisschool van groep 5 tot en met 8 om hun  spelling-vaardigheden te verbeteren. In de loop van een dagdeel is de remedial teacher in Bad Nieuweschans op school beschikbaar om hen te ondersteunen om hun leerachterstanden te aanpakken of in bepaalde gevallen tegengaan.

 

Technisch lezen

Beschikt u over een leerling in uw klas die constant moeilijkheden blijft ondervinden bij het begrijpen van tekst? Misschien zorgt dit er zelfs voor dat hij/zij eveneens in andere vakken fouten maakt, bijvoorbeeld omdat hij of zij de opgave niet voldoende begrijpt heeft. Moeilijk lezen kan ten grondslag liggen aan heel wat moeilijkheden op school. Het is spijtig als u ziet dat een verstandig kind door deze situatie mogelijkheden verliest. Of wellicht heeft u nog in de bovenbouw nog een leerling die leest die opvallend langzaam is? De leerling heeft zich misschien doorheen eerdere schooljaren doorgeworsteld, maar op dit moment begint het toch zeker op te vallen dat het moeizaam blijft gaan. Op momenten kan een student het tevens proberen weg te stoppen dat hij of zij problemen heeft met lezen. Het is cruciaal dit leesprobleem zo snel mogelijk te adresseren.

RT-Praktijk Leerrijk Leren

Leergebieden en ondersteuning:

– spelling en rekenen groep 5 t/m 8
– begrijpend lezen groep 5 t/m 8
– technisch lezen groep 5 t/m 8
– NT2 – taalondersteuning en hulp

– op locatie RT voor basisonderwijs
– op locatie RT voor voortgezet onderwijs
– op locatie RT 1op1 of groepsbegeleiding

– online 1-op-1 remedial teaching
– online huiswerkbegeleiding VO-leerlingen
– aanleren studievaardigheden VO-leerlingen

Remedial Teaching voor technisch lezen in Bad Nieuweschans

Tijdens remedial teaching technisch lezen starten we met een technisch lezen onderzoek. Zo ontdekken we welke aspecten de leerling lastig vindt en de reden daarvoor. We analyseren de gegevens en ontwikkelen op grond daarvan een actieplan op. We gaan praktisch om leemtes in kennis te herstellen en dragen zorg dat de onderwijssessies worden afgestemd aan de behoeften van de scholier. Om te verstevigen wat precies ze hebben geleerd, oefenen ze in huis met uitgeleende didactische spelletjes. De volgend les is de tweede fase van het leertraject. Op deze manier realiseren studenten snellere en superieure resultaten dan bij reguliere bijles.

Remedial teaching technisch lezen samen met Leerrijk Leren in Bad Nieuweschans

Leerrijk Leren is een Remedial Teaching praktijk met uitgebreide ervaring in het aanpakken van dit soort uitdagingen.

Door middel van Remedial teaching voor Technisch Lezen bieden we allerlei didactische hulpbronnen aan. Voordat we aan de slag gaan, doen we eerst uitgebreide waarnemingen en studie. Na dat onderzoek, bieden we u een grondige analyse aan van waar het fout loopt. Zo nemen we de verstandelijke vaardigheden onder de loep op basis van een onderzoek naar lezen. Uit dit onderzoek kunnen wij onpartijdig vaststellen waar de problemen zitten. Verder onderzoeken we ook naar welke mogelijke affectieve aspecten mee kunnen spelen. Het kan zijn dat de student kampt met motivatie issues of met een tekort aan zelfvertrouwen. Ook verschillende zaken maken uit bij de leerprestaties van een scholier, zoals de situatie thuis of hoe goed het kind zich in de klasgroep voelt. Eventueel komt er op latere leeftijd nog een leerstoornis naar voren, bijvoorbeeld dyslexie.

Bij Remedial Teaching kijken het totaalplaatje. Na het onpartijdige onderzoeksproces, wordt een individueel plan van actie opgesteld. Zo kunnen we een geordend onderwijsproces leveren, dat ook voor het kind helderheid toont in waar precies hij/zij zich bevindt en waar het einddoel gelegen is. Afhankelijk de situatie zal onze focus liggen op concentreren op het student inspireren, beter leren begrijpend lezen, toenemend zelfvertrouwen doen krijgen, en meer. Remedial Teaching kan zowel worden gegeven in een groepssetting als persoonlijk.

 

Onze Methode

Er kunnen zich allerlei fouten voordoen bij Technisch Lezen. Soms doet een leerling een hoop fouten gedurende het leesproces. In dat geval zal er tijdens de coaching sessies voornamelijk gefocust worden op nauwkeurigheid bij het lezen. Aan de tegenovergestelde, kan het ook voorkomen dat kinderen merkbaar traag blijven lezen. In dat geval zal er geoefend worden op lezen met snelheid, bijvoorbeeld door in reeksen te lezen. Mengelingen hiervan zijn vanzelfsprekend ook mogelijk. We letten hierbij volkomen naar het profielbeeld van de leerling. Iedere situatie vraagt om een andere aanpak.

Onze ervaren coaches beginnen vanuit wetenschappelijk ondersteunde methodes. Deze vaardigheden zetten ze effectief om in de echte wereld. Deze leraren hebben dan ook snel inzicht in wat precies de kern is van de leerachterstand. Ze reiken tools en handvatten aan die de scholier kan meenemen naar zijn toekomstige schoolcarrière. De taken zijn steeds op maat van het kind en er wordt getracht de classes zo aantrekkelijk mogelijk te behouden door te verbinden met de interesses. Door vanaf het begin van het aanvang een helder doel vast te leggen, krijgt de student een helder beeld waar hij/zij naar streeft. Dit bevordert om gemotiveerd te zijn en langzaam maar zeker dichter bij dat einddoel te geraken.

Naast het mentale vlak houden we ook overwegen we de sociaal-emotionele context. Het kan zijn dat een student een laag zelfbeeld zelfbeeld ervaart of worstelt met verschillende extra problemen. Voelt de leerling zich wel in zijn/haar klas? Het is niet helemaal onwaarschijnlijk dat als een leerling slechtere resultaten behaalt, hij/zij ook een minimale eigenwaarde opbouwt. Hieraan werken we geleidelijk tijdens de ondersteuningssessies. Na een periode zal de student door het behalen van realistische doelen steeds meer zelfvertrouwen krijgen in zichzelf en zijn/haar capaciteiten. Ten slotte zal het kind met een meer positief zelfbeeld naar de schoolklas kunnen stappen. Daardoor zal het student in de nabije toekomst zelf hardere problemen durven aanpakken. Door de tips die we aanleren zal hij/zij al snel leren hoe om zelf een harde opgave te splitsen in kleinere, beheersbare stapjes en deze met succes tot een einde te brengen te leiden. Tegen het afloop van de Remedial Coaching sessies zal de student dus niet alleen vaardiger kunnen lezen, maar ook een beetje zelfverzekerder worden en efficiënte studiemethodes beheersen.

 

Dyslexie

Heeft u persoonlijk herhaaldelijk gerichte pogingen gedaan in uw school en blijft een kind tegen moeilijkheden botsen? Het kan zijn mogelijk dat uw kind dan lijdt aan dyslexie. Dit wordt niet altijd even duidelijk te voorschijn op vroege leeftijd, maar het is wel essentieel dit zo snel mogelijk aan te pakken. Ziet u dat de student maar blijft worstelen met bepaalde woorden of letters? Maakt de leerling foutjes die zijn klasgenoten al lang niet meer maken? Dan kan het nuttig zijn om een onderzoek voor dyslexie te overwegen. Als dit naar boven komt, zullen we hier extra aandacht aan besteden tijdens de Remedial Coaching. Onze coaches zijn opgeleid om hier bijzondere oefeningen voor te geven die tot een soepel resultaat zullen leiden.

Remedial teaching bij hoogbegaafdheid

Onze remedial teaching is niet enkel gericht op kinderen met leer- of gedragsuitdagingen, maar ook op buitengewoon begaafde kinderen. We bieden hen interessante lessen op maat om hun talenten verder te vergroten.

Het is belangrijk om te vermelden dat remedial teaching anders is dan bijles. Bijles richt zich vaak op het opnieuw doornemen van eerder aangeboden lesstof. Onze remedial teacher werkt daarentegen intensief met de kinderen, volgens een individueel plan met een helder doel. Hierbij leren ze ook omgaan met hun bepaalde leer- of gedragsissue.

Ons werkgebied
voor onderwijsinstellingen gaat veel verder

Met behulp van veel passie ondersteunen we heden en in de toekomst basisscholen en het voortgezet onderwijs uit de aangegeven steden e.o.

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Almere, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Breda, Roermond, Leiden, Arnhem, Maastricht, Deventer, Amersfoort, Woerden, Den Bosch, Bergen op Zoom, Waalwijk, Sittard, Nieuwegein, Gorinchem, Leerdam, IJsselstein, Moordrecht, Ede, Veenendaal, Zwolle, Weert, Helmond, Apeldoorn, Barneveld, Doetinchem, Zaltbommel, Wijchen, Zutphen, Etten-Leur, Oss, Uden, Veghel, Culemborg, Haarlem, Bronckhorst, Montfoort, Zeist, Gouda, Vlissingen, Schiedam, Bodegraven, Waddinxveen, Harderwijk, Almere, Huizen, Ridderkerk, Zwijndrecht, Vlaardingen, Tiel, Geleen, Zoetermeer, Voorburg, Brunssum, en Middelburg.

Remedial Teaching
leeroplossingen en methoden

Relatie voor nascholing, verdieping, training en persoonlijke ontwikkeling
Lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers
Relatie voor intrinsieke motivatie voor persoonlijk ontwikkelen