Ondersteunende remedial teacher voor spelling op basisscholen in Zierikzee

Remedial Teaching voor spelling in Zierikzee

Voor basisscholen en particuliere begeleiding

Extra ondersteuning in de eerste plaats gericht op het leerproces en het het verbeteren van studievaardigheden, voor leerlingen in het basis onderwijs in Zierikzee en daarna voor het middelbaar onderwijs in Zierikzee.

Het is een hele uitdaging om leerlingen te leren lezen. Bepaalde kinderen nemen dit snel op, terwijl het bij de rest moeizamer gaat. Ook in verdere leerjaren blijft er vaak een variatie in leesniveau behouden tussen de uiteenlopende leerlingen. Jammer genoeg heeft u als leerkracht of school niet altijd de tijd en bronnen om ieder kind de begeleiding te bieden die het behoefte aan heeft. Dat is betreurenswaardig, aangezien lezen zo belangrijk is in de volgende schoolcarrière. Of misschien heeft u wel al heel wat inspanningen gemaakt, maar lijkt dat toch niet te volstaan? Soms blijft een kind stroef en langzaam lezen, zelfs al dat u al op meerdere manieren toegespitste begeleiding heeft aangeboden. Dat kan demotiverend zijn, eveneens voor u als voor het kind.

Remedial Teaching voor extra begeleiding in spelling op basisscholen in Zierikzee

In Zierikzee bieden we doelgerichte begeleiding aan leerlingen in het basisonderwijs van groep 5 tot en met 8 om hun  lees-vaardigheden te verbeteren. In de loop van een deel van de dag is de remedial teacher in Zierikzee op school aanwezig om hen te ondersteunen om hun achterstanden in het leren te aanpakken of in een aantal gevallen voorkomen.

Spelling

Blijft een leerling van u steeds maar spelfouten maken? Heeft u dezelfde fout al honderden keren met een dikke rode stift aangeduid en lijkt de leerling er toch niets uit te halen? Het is ontmoedigend voor zowel u als de leerling als de stof maar niet lijkt door te dringen. Op overige vakken haalt die leerling misschien wel goede resultaten, maar die spelfouten blijven toch een pijnpunt. U beseft namelijk hoe belangrijk het is om correct te leren spellen. Zowel in de latere schoolcarrière van de leerling als in het dagelijkse leven is dat uitermate nuttig. Denk maar aan het schrijven van een cv of sollicitatiebrieven.

RT-Praktijk Leerrijk Leren

Leergebieden en ondersteuning:

– spelling en rekenen groep 5 t/m 8
– begrijpend lezen groep 5 t/m 8
– technisch lezen groep 5 t/m 8
– NT2 – taalondersteuning en hulp

– op locatie RT voor basisonderwijs
– op locatie RT voor voortgezet onderwijs
– op locatie RT 1op1 of groepsbegeleiding

– online 1-op-1 remedial teaching
– online huiswerkbegeleiding VO-leerlingen
– aanleren studievaardigheden VO-leerlingen

Remedial Teaching Spelling in Zierikzee

Tegenwoordig wordt in Nederland en dus ook in Zierikzee heel vlug het label ‘dyslexie‘ op een kind geplakt, terwijl maar 4% van de studenten (gemiddeld 1 per klas) het daadwerkelijk hebben. Ook voogden komen hier al gauw mee bij de leerkracht als het even niet goed gaat.

Net zoals kinderen problemen hebben met rekenen, zijn er ook kinderen die last hebben met spelling. Ze hebben juist als bij het vak rekenen uitgebreide instructie nodig. Niet buiten de groep door een spelling specialist, maar juist binnen de groep van de eigen leerkracht.

Zwak in spelling; hoe begeleiden we het kind in het lager onderwijs?

 

Remedial teaching bij Leerrijk Leren in Zierikzee

Leerrijk Leren is een Remedial Teaching praktijk met uitgebreide ervaring in het aanpakken van deze soort uitdagingen. Met behulp van Remedial Teaching bieden we aangepaste ondersteuning. Dit begint met een grondig onderzoek en potentieel een observatie om te bepalen waar het probleem precies ligt. We voeren een spellingonderzoek uit om exact te identificeren welke problemen er zijn. Kan het zijn dat de leerling een onontdekte leerstoornis heeft, zoals dyslexie? Op basis van ons diepgaand onderzoek stellen we een plan van aanpak op. We stellen en concretiseren de doelen en stellen een stappenplan op. Dit ondersteunt de leerling om te realiseren waar hij of zij staat en welke doelen nagestreefd moeten worden.

Remedial Teaching kan zowel in groepsverband als individueel worden gegeven. We houden rekening houdend met de behoeften van de leerling. Voor Spelling betekent dit vaak dat we terug naar de basis gaan. Onze deskundige coaches evalueren samen met de leerling waar het probleem zit en beginnen bijvoorbeeld met het uitleggen van klankgroepen aan de hand van “taal in blokjes”. Met deze methode kan een kind zich visueel voorstellen hoe een woord eruit ziet en hoe dat woord moet worden gesplitst. Door klankgroepen te gebruiken wordt de taal opgedeeld in “blokjes”, wat het voor de leerling begrijpelijker maakt. We proberen dit met zoveel mogelijk variatie te doen en op een leuke manier, zodat de leerling geïnteresseerd blijft om deel te nemen aan de Remedial Teaching sessies. Onze coaches hebben de vaardigheid om snel te vinden waar het probleem exact ligt en hoe ze dit moeten aanpakken. Stap voor stap leren ze het kind vlotter te spellen.

Soms spelen er andere factoren een rol. Wellicht maakt de leerling fouten door druk of faalangst. Het kan zijn dat de leerling weinig zelfvertrouwen heeft of zich niet op zijn gemak voelt in de klas. Bij Remedial Teaching kijken we naar het hele kind. Er is dus ook ruimte om te werken aan de sociaal-emotionele veerkracht. We nemen alle factoren in overweging die invloed kunnen hebben op de prestaties van het kind. Met onze kennis en ervaring in Remedial Teaching pakken we al deze problemen op een effectieve manier aan. Iemand die problemen heeft met faalangst helpen we bijvoorbeeld door samen stap voor stap te zetten naar complexere oefeningen. Na verloop van tijd zal de leerling ontdekken dat ook de uitdagendere oefeningen bereikbaar zijn en dat het maken van fouten niet erg is, waardoor hij of zij zich zich beter zal voelen.

 

Remedial Teaching Leerstrategieën

Ondervindt het kind niet enkel probleem met spelling, maar ook met andere vakken? Het geweldige aan Remedial Teaching is dat het een duidelijke leerstrategie leert. Hierbij houden we ook rekening met de toepasbaarheid van deze strategie voor het leren van andere vakken. Tegen het einde van de sessies heeft de leerling zonder twijfel grote vorderingen gemaakt op het gebied van spelling. Via Remedial Teaching steunen we het kind emotioneel, in gedrag en in cognitie.

De sociaal-emotionele situatie speelt een grote rol bij de resultaten die een leerling behaalt. Misschien een leerling een zwak zelfbeeld heeft of kampt met allerlei problemen? Is de leerling zich wel comfortabel in zijn of haar klas? Het is mogelijk dat als een leerling slechte cijfers krijgt, ook zijn of haar zelfvertrouwen daalt. Aan deze kwestie werken we tegelijkertijd stap voor stap tijdens de sessies. Na verloop van tijd zal de leerling door het behalen van kleinere doelen meer en meer vertrouwen ontwikkelen in zichzelf. Tenslotte zal het kind met een meer zelfvertrouwen naar de klas komen. In de komende tijd zal hij/zij meer enthousiast zijn om moeilijke problemen op te lossen. Door de methoden die we de leerling aanreiken zal hij/zij al snel leren om zelf een uitdagende opdracht op te delen in beheersbare stappen en deze met succes tot een einde te brengen. Tegen het einde van de Remedial Coaching sessies zal de leerling dus niet alleen beter kunnen lezen, maar ook een pak meer zelfvertrouwen hebben en effectievere leerstrategieën beheersen.


 

Leerproblemen

Wellicht dat er tijdens ons onderzoek leesproblemen naar boven komt of wellicht zelfs andere leerstoornissen. Denk bijvoorbeeld aan een probleem met concentratie of een auditief verwerkingsprobleem. Er zijn ook kinderen die in ‘beelden’ denken, in plaats van in woorden. Dit maakt het voor hen uitdagender om te onthouden hoe woorden gespeld worden. Ze zullen namelijk eerst al de verbale vertaling maken van wat ze in hun hoofd zien. In deze bijzondere situaties gaan wij op zoek naar een geschikte oplossing!

Remedial teaching bij hoogbegaafdheid

Onze extra ondersteuning is niet enkel gericht op kinderen met studie- of gedragsproblemen, maar ook op buitengewoon begaafde kinderen. We bieden hen uitdagende lessen op maat om hun bekwaamheden verder te ontwikkelen.

Het is cruciaal om te benadrukken dat remedial teaching niet hetzelfde is als bijles. Bijles richt zich vaak op het herhalen van eerder gegeven materiaal. Onze remedial teacher werkt integendeel grondig met de kinderen, volgens een eigen plan met een helder doel. Hierbij leren ze ook omgaan met hun bepaalde leer- of gedragsissue.

Ons werkgebied
voor onderwijsinstellingen gaat veel verder

Met veel enthousiasme ondersteunen we heden en in de toekomst basisscholen en het middelbaar onderwijs uit de aangegeven steden e.o.

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Almere, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Breda, Roermond, Leiden, Arnhem, Maastricht, Deventer, Amersfoort, Woerden, Den Bosch, Bergen op Zoom, Waalwijk, Sittard, Nieuwegein, Gorinchem, Leerdam, IJsselstein, Moordrecht, Ede, Veenendaal, Zwolle, Weert, Helmond, Apeldoorn, Barneveld, Doetinchem, Zaltbommel, Wijchen, Zutphen, Etten-Leur, Oss, Uden, Veghel, Culemborg, Haarlem, Bronckhorst, Montfoort, Zeist, Gouda, Vlissingen, Schiedam, Bodegraven, Waddinxveen, Harderwijk, Almere, Huizen, Ridderkerk, Zwijndrecht, Vlaardingen, Tiel, Geleen, Zoetermeer, Voorburg, Brunssum, en Middelburg.

Remedial Teaching
leeroplossingen en methoden

Relatie voor nascholing, verdieping, training en persoonlijke ontwikkeling
Lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers
Relatie voor intrinsieke motivatie voor persoonlijk ontwikkelen