Ondersteunende remedial teacher voor spelling op basisscholen in Leiden

Remedial Teaching voor spelling in Leiden

Voor basisscholen en particuliere begeleiding

Extra ondersteuning primair gericht op de ontwikkeling van leren en het ontwikkelen van studievaardigheden, voor scholieren in het basisonderwijs in Leiden en daarna voor het middelbaar onderwijs in Leiden.

Het is een grote uitdaging om studenten te leren lezen. Sommige kinderen absorberen dit snel op, terwijl het bij anderen lastiger gaat. Ook in toekomstige leerjaren blijft er vaak een onderscheid in leesniveau aanwezig tussen de diverse leerlingen. Spijtig genoeg heeft u als docent of school niet altijd de tijd en middelen om iedere kind de ondersteuning te bieden die het behoefte aan heeft. Dat is betreurenswaardig, aangezien lezen zo belangrijk is in de volgende schoolcarrière. Of misschien heeft u wel al heel wat inspanningen gedaan, maar lijkt dat toch onvoldoende? Soms blijft een kind moeilijk en langzaam lezen, zelfs al dat u al op diverse manieren specifieke begeleiding heeft aangeboden. Dat kan ontmoedigend zijn, zowel voor u als voor het kind.

Remedial Teaching voor extra begeleiding in spelling op basisscholen in Leiden

In Leiden bieden we specifieke begeleiding aan kinderen op de basisschool van groep 5 tot en met 8 om hun  lees-vaardigheden te verbeteren. In de loop van een dagdeel is de remedial teacher in Leiden op school ter plaatse om hen te ondersteunen om hun leerachterstanden te verhelpen of in een aantal gevallen voorkomen.

Spelling

Blijft een student van u steeds maar fouten in spelling maken? Heeft u dezelfde fout al talrijke keren met een grote rode stift aangeduid en lijkt de leerling er toch niets uit te leren? Het is frustrerend voor zowel u als de leerling als de materie maar niet lijkt door te dringen. Op overige vakken haalt die leerling misschien wel prima resultaten, maar die spelfouten blijven toch een pijnpunt. U beseft namelijk hoe belangrijk het is om correct te leren spellen. Zowel in de latere schoolcarrière van de leerling als in het dagelijkse leven is dat uitermate nuttig. Denk maar aan het schrijven van een cv of sollicitatiebrieven.

RT-Praktijk Leerrijk Leren

Leergebieden en ondersteuning:

– spelling en rekenen groep 5 t/m 8
– begrijpend lezen groep 5 t/m 8
– technisch lezen groep 5 t/m 8
– NT2 – taalondersteuning en hulp

– op locatie RT voor basisonderwijs
– op locatie RT voor voortgezet onderwijs
– op locatie RT 1op1 of groepsbegeleiding

– online 1-op-1 remedial teaching
– online huiswerkbegeleiding VO-leerlingen
– aanleren studievaardigheden VO-leerlingen

Remedial Teaching Spelling in Leiden

Tegenwoordig wordt in Nederland en dus ook in Leiden heel vlug het label ‘dyslexie‘ op een kind geplakt, terwijl maar 4% van de kinderen (gemiddeld 1 per klas) het echt lijden aan deze aandoening. Ook voogden komen hier al snel mee bij de leerkracht als het even niet goed gaat.

Net zoals kinderen last hebben met rekenen, zijn er ook kinderen die moeite hebben met spelling. Ze hebben precies als bij het vak rekenen uitgebreide instructie nodig. Niet buiten de groep door een remedial teacher, maar juist binnen de groep van de eigen leerkracht.

Zwak in spelling; hoe begeleiden we het kind op de basisschool?

 

Remedial teaching met Leerrijk Leren in Leiden

Leerrijk Leren is een praktijk voor Remedial Teaching met uitgebreide ervaring in het aanpakken van dergelijke problemen. Met ondersteuning door Remedial Teaching bieden we aangepaste ondersteuning. Dit begint met een uitgebreid onderzoek en mogelijk een observatie om te bepalen waar het probleem precies ligt. We voeren een spellingonderzoek uit om specifiek te identificeren welke problemen er zijn. Mogelijk de leerling een onontdekte leerstoornis heeft, zoals dyslexie? Op basis van ons uitvoerig onderzoek stellen we een actieplan op. We definiëren en concretiseren de doelen en stellen een stappenplan op. Dit ondersteunt de leerling om te begrijpen waar hij of zij staat en welke doelen nagestreefd moeten worden.

Remedial Teaching kan zowel in een groep als individueel worden gegeven. We houden rekening houdend met de behoeften van de leerling. Voor Spelling betekent dit vaak dat we terug naar de basis gaan. Onze deskundige coaches onderzoeken samen met de leerling waar het probleem zit en beginnen bijvoorbeeld met het uitleggen van klankgroepen aan de hand van “taal in blokjes”. Met deze methode kan een kind zich beeldend voorstellen hoe een woord eruit ziet en hoe dat woord moet worden verdeeld. Door klankgroepen te gebruiken wordt de taal verdeeld in “blokjes”, wat het voor de leerling begrijpelijker maakt. We proberen dit met zoveel mogelijk afwisseling te doen en op een leuke manier, zodat de leerling geïnteresseerd blijft om deel te nemen aan de Remedial Teaching sessies. Onze coaches hebben de vaardigheid om snel te vinden waar het probleem exact ligt en hoe ze dit moeten corrigeren. Geleidelijk leren ze het kind soepeler te spellen.

Op sommige momenten spelen er andere factoren een rol. Wellicht maakt de leerling fouten door stress of faalangst. Het kan zijn dat de leerling niet in zichzelf gelooft of zich niet op zijn gemak voelt in de klas. Bij Remedial Teaching richten we ons op het hele kind. Er is dus ook ruimte om te werken aan de sociaal-emotionele veerkracht. We nemen alle factoren in overweging die invloed kunnen hebben op de prestaties van het kind. Met onze kennis en ervaring in Remedial Teaching pakken we al deze problemen op een effectieve manier aan. Iemand die struggelt met faalangst helpen we bijvoorbeeld door samen stap voor stap te zetten naar moeilijkere oefeningen. Uiteindelijk zal de leerling merken dat ook de complexere oefeningen te doen zijn en dat het maken van fouten niet erg is, waardoor hij of zij zich zekerder zal voelen.

 

Remedial Teaching Leerstrategieën

Ondervindt het kind niet alleen probleem met spelling, maar ook met andere vakken? Het mooie aan Remedial Teaching is dat het een heldere leerstrategie leert. Hierbij houden we ook rekening met de toepasbaarheid van deze strategie voor het leren van andere vakken. Tegen het einde van sessies heeft de leerling zonder twijfel grote vorderingen gemaakt op het gebied van spelling. Via Remedial Teaching steunen we het kind sociaal-emotioneel, gedragsmatig en cognitief.

De emotionele toestand speelt een grote rol bij de scores die een leerling behaalt. Kan het zijn dat een leerling een laag zelfbeeld heeft of kampt met allerlei problemen? Voelt de leerling zich wel op zijn gemak in zijn of haar klas? Het is mogelijk dat als een leerling mindere resultaten haalt, ook zijn of haar eigenwaarde afneemt. Aan dit aspect werken we tegelijkertijd stap voor stap tijdens de begeleidingssessies. Na verloop van tijd zal de leerling door het behalen van kleinere doelen meer en meer zelfvertrouwen ontwikkelen in zichzelf. Uiteindelijk zal het kind met een meer zelfvertrouwen naar de klas komen. In de toekomstige tijd zal hij/zij meer enthousiast zijn om moeilijke problemen op te lossen. Door de technieken die we de leerling leren zal hij/zij al snel leren om zelf een uitdagende opdracht op te delen in kleine delen en deze succesvol tot een einde te brengen. Tegen het einde van de Remedial Coaching sessies zal de leerling dus niet slechts beter kunnen spellen, maar ook een heel veel meer zelfvertrouwen hebben en efficiëntere leerstrategieën beheersen.


 

Leerproblemen

Het is mogelijk dat er tijdens ons assessment leesproblemen naar boven komt of wellicht zelfs andere leerstoornissen. Denk bijvoorbeeld aan een aandachtsstoornis of een probleem met het verwerken van geluid. Er zijn ook kinderen die in ‘beelden’ denken, in plaats van in woorden. Dit maakt het het voor hen lastiger om te onthouden hoe woorden gespeld worden. Ze moeten immers namelijk eerst al de verbale vertaling maken van wat ze in hun hoofd zien. In deze unieke situaties gaan wij op zoek naar een passende oplossing!

Remedial teaching bij hoogbegaafdheid

Onze remedial teaching is niet enkel gericht op kinderen met studie- of gedragsissues, maar ook op buitengewoon begaafde kinderen. We bieden hen stimulerende lessen op maat om hun bekwaamheden verder te vergroten.

Het is belangrijk om te vermelden dat remedial teaching niet hetzelfde is als bijles. Bijles richt zich doorgaans op het herhalen van eerder onderwezen stof. Onze remedial teacher werkt integendeel intensief met de kinderen, conform een persoonlijk plan met een duidelijk doel. Hierbij leren ze ook omgaan met hun unieke leer- of gedragsissue.

Ons werkgebied
voor onderwijsinstellingen gaat veel verder

Met behulp van veel passie ondersteunen we nu en in de nabije toekomst lagere scholen en het middelbaar onderwijs uit de volgende steden e.o.

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Almere, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Breda, Roermond, Leiden, Arnhem, Maastricht, Deventer, Amersfoort, Woerden, Den Bosch, Bergen op Zoom, Waalwijk, Sittard, Nieuwegein, Gorinchem, Leerdam, IJsselstein, Moordrecht, Ede, Veenendaal, Zwolle, Weert, Helmond, Apeldoorn, Barneveld, Doetinchem, Zaltbommel, Wijchen, Zutphen, Etten-Leur, Oss, Uden, Veghel, Culemborg, Haarlem, Bronckhorst, Montfoort, Zeist, Gouda, Vlissingen, Schiedam, Bodegraven, Waddinxveen, Harderwijk, Almere, Huizen, Ridderkerk, Zwijndrecht, Vlaardingen, Tiel, Geleen, Zoetermeer, Voorburg, Brunssum, en Middelburg.

Remedial Teaching
leeroplossingen en methoden

Relatie voor nascholing, verdieping, training en persoonlijke ontwikkeling
Lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers
Relatie voor intrinsieke motivatie voor persoonlijk ontwikkelen