Ondersteunende remedial teacher voor rekenen op basisscholen in Bavel

Remedial Teaching voor rekenen in Bavel

Voor basisscholen en particuliere begeleiding

Extra ondersteuning in de eerste plaats gericht op de leerontwikkeling en het het verbeteren van studievaardigheden, voor scholieren in het lager onderwijs in Bavel en daarna voor het secundair onderwijs in Bavel.

Het proces van rekenen is ingewikkeld. Het is geweldig als een leerling meteen goed met de klas mee kan en vlot de moeilijkere opgaven maakt. Maar de rekenlessen zijn niet voor alle leerlingen even simpel. Wanneer u voor de honderdste keer hetzelfde lesje heeft gedaan en een leerling begrijpt het nog steeds niet, voelt het misschien zinloos hier door te gaan. Het voelt alsof die leerling het simpelweg niet wil snappen. Natuurlijk wilt u niets liever dan het kind de nodige aandacht geven en ze te begeleiden tot hij weer helemaal met de groep kan bijhouden. Doorgaans is hier geen tijd voor en zitten er ondertussen nog twintig andere leerlingen zitten te wachten.

Remedial Teaching voor extra rekenbegeleiding op basisscholen in Bavel

In Bavel bieden we doelgerichte begeleiding aan basisschoolkinderen van groep 5 tot en met 8 om hun wiskunde- en spelling-vaardigheden te verbeteren. Gedurende een deel van de dag is de remedial teacher in Bavel op school ter plaatse om hen te ondersteunen om hun leerproblemen te aanpakken of in bepaalde gevallen vermijden.

We starten altijd met een uitgebreid onderzoek om de rekenvaardigheid van het kind te vaststellen en de benodigde hulp te identificeren. Dan stellen we een aangepast lesprogramma samen dat aansluit bij hun bijzondere behoeften voor rekenen.

Onze stijl van remedial teaching voor rekenen kan individueel plaatsvinden, maar doorgaans is dit in kleine groepen van 2 tot 4 leerlingen uit dezelfde klas. Daarnaast werken we samen met de docent om een plan voor in de klas op te stellen en dit door te nemen.

RT-Praktijk Leerrijk Leren

Leergebieden en ondersteuning:

– spelling en rekenen groep 5 t/m 8
– begrijpend lezen groep 5 t/m 8
– technisch lezen groep 5 t/m 8
– NT2 – taalondersteuning en hulp

– op locatie RT voor basisonderwijs
– op locatie RT voor voortgezet onderwijs
– op locatie RT 1op1 of groepsbegeleiding

– online 1-op-1 remedial teaching
– online huiswerkbegeleiding VO-leerlingen
– aanleren studievaardigheden VO-leerlingen

Remedial Teaching Rekenen in Bavel

Rekenen is een complex proces. Het is fantastisch als een leerling vanaf de eerste keer goed met de klas mee kan en snel de moeilijkere opgaven maakt. Maar de wiskundelessen zijn niet voor elke leerling even eenvoudig. Wanneer u voor de tigste keer dezelfde uitleg heeft gedaan en een student begrijpt het nog steeds niet, lijkt het zinloos hier verder mee te gaan. Het lijkt alsof die leerling het gewoon niet wil begrijpen. Uiteraard wilt u niets liever dan het leerling de nodige aandacht geven en hem/haar te begeleiden tot hij weer compleet met de groep mee kan. Vaak is hier niet de tijd voor en zitten er intussen nog twintig andere kinderen te wachten.

 

Remedial teaching bij Leerrijk Leren in Bavel

Daarom biedt Leerrijk Leren remedial teaching voor rekenen aan. Via deze op maat gemaakte ondersteuning kunnen wij een leerling op gestructureerde wijze helpen bij de groei van zijn of haar rekenbekwaamheid. Eerst gaan we op zoek naar wat juist de oorzaak is van het complicatie. Soms is het zo dat ze ergens een eerste stap gemist hebben, waardoor ze in een volgende fase komen vast te zitten. Maar er kunnen ook andere redenen meespelen: misschien is het kind overbelast, heeft het te onvoldoende zelfvertrouwen of voelt het zich niet comfortabel in zijn vel. Ook kan er een leerstoornis meespelen die tot dan toe nog niet naar boven is gekomen. Het is erg essentieel om vanuit het begin de juiste oorzaken te opsporen zodat we doelmatig en gepast te hulp kunnen komen. Elke oorzaak vraagt immers een andere benadering. Het kan ook nog een samenloop van verschillende aspecten zijn. Zo kan een kind met dyscalculie een negatief zelfbeeld ontwikkelen, waardoor het nóg meer fouten maakt tijdens het wiskunde doen. Het wordt al vlug een vicieuze cirkel.

Onze methode

Remedial Teaching kan in groepsverband of een-op-een omgeving plaatsvinden. Op basis van uitvoerig voorafgaand onderzoek en waarnemingen stellen we een aangepast traject voor. We gaan methodisch te werk en stimuleren het kind om in beheersbare stappen verbetering te boeken. We werken met een bekwaam team dat thuis is met diverse problematieken. De begeleiders uit ons team weten de kern van de leerachterstanden te vinden. Zij begrijpen het kind goed aan en hebben een heldere visie over welke stappen er moeten gezet worden om het kind te doen vooruitgaan. De redenen kunnen uiteenlopend zijn en daarom wijzigt de aanpak per kind.

Bij Remedial Training kijken we naar het volledige kind en bieden we het kind middelen aan op maat. Zo kan hij of zij in de toekomende tijd nieuwe leerstof onafhankelijk verwerken. Het gaat dus niet uitsluitend om het cognitieve aspect op dat moment. We garanderen er natuurlijk voor dat het kind vlot mee is met de bestaande rekenlessen. Maar we houden ook rekening met zijn gedragsgerelateerde en sociaal-emotionele kenmerken en wapenen het kind om in de komende tijd zelf uitdagingen aan te gaan.

Sociaal emotioneel deel van rekenen

Op gevoelsmatig vlak kijken we onder andere naar het zelfperceptie van een leerling. Het is niet ongewoon dat als een kind vaak slechte cijfers haalt bij Rekenen, hij/zij na verloop van tijd denkt dat ie er nauwelijks van kan. Door positieve voorspellingen uit te spreken en in kleinschalige stappen successen te boeken, helpen we het kind om terug in zichzelf te geloven. Daardoor zal hij meer verzekerdheid krijgen in zichzelf om in de nabije toekomst lastige vraagstukken aan te pakken. Ook zal het kind zich meer gedreven voelen om zich in te zetten voor de rekenlessen, doordat hij gelooft dat het wel goed komt. Dankzij de aandacht die we besteden aan de gevoelsmatige kant, zal het kind weer meer plezier beleven aan rekenen. Een slechte instelling kan namelijk de vooruitgang tegenhouden.

Dyscalculie

Als uit onderzoek gebleken is dat er een onderliggende leerstoornis meespeelt, zoals rekenstoornis, zullen wij de rekencapaciteiten uitgebreid in kaart brengen. Daardoor zien we helder welke zaken niet zo soepel gaan. Door dan specifiek op deze zaken te werken leren we het kind de nodige competenties op te doen. We zorgen er telkens voor dat deze trainingen aansluiten bij zijn lesprogramma, zodat de verbinding duidelijk is tussen Remedial Teaching en de cursussen op school.

Al deze begeleiding wordt specifiek afgesteld op de leerling. Elk kind is namelijk verschillend. Op basis van wetenschappelijke inzichten, inspirerende coaches en met een solide didactische ervaring kunt u er verzekerd van zijn dat we een grote toegevoegde waarde kunnen bieden voor uw student(en).

Remedial teaching bij hoogbegaafdheid

Onze individuele begeleiding is niet alleen gericht op kinderen met studie- of gedragsproblemen, maar ook op zeer begaafde kinderen. We bieden hen uitdagende lessen op maat om hun vaardigheden verder te ontwikkelen.

Het is cruciaal om te benadrukken dat remedial teaching anders is dan bijles. Bijles richt zich doorgaans op het herhalen van eerder gegeven materiaal. Onze remedial teacher werkt integendeel intensief met de kinderen, conform een eigen plan met een duidelijk doel. Hierbij leren ze ook omgaan met hun unieke studie- of gedragsissue.

Ons werkgebied
voor onderwijsinstellingen gaat veel verder

Door middel van veel enthousiasme ondersteunen we nu en in de nabije toekomst elementaire scholen en het middelbaar onderwijs uit de aangegeven steden e.o.

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Almere, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Breda, Roermond, Leiden, Arnhem, Maastricht, Deventer, Amersfoort, Woerden, Den Bosch, Bergen op Zoom, Waalwijk, Sittard, Nieuwegein, Gorinchem, Leerdam, IJsselstein, Moordrecht, Ede, Veenendaal, Zwolle, Weert, Helmond, Apeldoorn, Barneveld, Doetinchem, Zaltbommel, Wijchen, Zutphen, Etten-Leur, Oss, Uden, Veghel, Culemborg, Haarlem, Bronckhorst, Montfoort, Zeist, Gouda, Vlissingen, Schiedam, Bodegraven, Waddinxveen, Harderwijk, Almere, Huizen, Ridderkerk, Zwijndrecht, Vlaardingen, Tiel, Geleen, Zoetermeer, Voorburg, Brunssum, en Middelburg.

Remedial Teaching
leeroplossingen en methoden

Relatie voor nascholing, verdieping, training en persoonlijke ontwikkeling
Lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers
Relatie voor intrinsieke motivatie voor persoonlijk ontwikkelen