Uw specialist in begrijpend lezen voor basisscholen en particulieren in Gouda

Uw specialist voor begrijpend lezen in Gouda

Uw specialist voor basisscholen en particuliere begeleiding

Extra ondersteuning in de eerste plaats gericht op het leerproces en het ontwikkelen van studievaardigheden, voor scholieren in het basisonderwijs in Gouda en daarna voor het voortgezet onderwijs in Gouda.

Het is een significante uitdaging om kinderen te leren lezen. Sommige kinderen pakken dit snel op, terwijl het bij anderen lastiger gaat. Ook in toekomstige leerjaren blijft er vaak een variatie in leesniveau aanwezig tussen de verschillende leerlingen. Helaas heeft u als leerkracht of school niet altijd de momenten en bronnen om elk kind de begeleiding te bieden die het vereist is. Dat is spijtig, aangezien lezen zo essentieel is in de volgende schoolcarrière. Of misschien heeft u wel al veel inspanningen gedaan, maar schijnt dat toch niet te volstaan? Soms blijft een kind stroef en traag lezen, niettegenstaande dat u al op diverse manieren aangepaste begeleiding heeft aangeboden. Dat kan desillusie veroorzakend zijn, ook voor u als voor het kind.

Uw specialist voor extra begeleiding in begrijpend lezen op basisscholen in Gouda

In Gouda bieden we specifieke begeleiding aan kinderen op de basisschool van groep 5 tot en met 8 om hun  spelling-vaardigheden te verbeteren. In de loop van een dagdeel is de begrijpend lezen specialist in Gouda op school aanwezig om hen te ondersteunen om hun leerachterstanden te aanpakken of in bepaalde gevallen tegengaan.

Lezen met Begrip

Op de lagere school wordt de fundament voor de schoolse ontwikkeling van leerlingen gelegd met de initiële stap: het leren lezen. Leesvaardig zijn is namelijk nodig voor de volgend stap: het leren zelf. En om adequaat te kunnen leren is het essentieel dat het kind begrijpt wat het leest. Begrijpend lezen is dus een onmisbaar onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.
Wat is begrijpend lezen?

Bij begrijpend lezen leren we kinderen betekenis te geven aan geschreven woorden. Dat is een lastig proces, waarbij vocabulaire, voorbereidende kennis en een goed gebruik van leestechnieken erg essentieel zijn. Op de basisschool helpt de docent het kind hierbij. Wanneer er aanvullende ondersteuning nodig is, kunnen wij hierbij bijstaan.

Uw specialist en RT-Praktijk Leerrijk Leren

Leergebieden en ondersteuning:

– spelling en rekenen groep 5 t/m 8
– begrijpend lezen groep 5 t/m 8
– technisch lezen groep 5 t/m 8
– NT2 – taalondersteuning en hulp

– op locatie RT voor basisonderwijs
– op locatie RT voor voortgezet onderwijs
– op locatie RT 1op1 of groepsbegeleiding

– online 1-op-1 remedial teaching
– online huiswerkbegeleiding VO-leerlingen
– aanleren studievaardigheden VO-leerlingen

Uw specialist voor begrijpend lezen in Gouda

Het is een grote uitdaging om leerlingen te leren lezen. Bepaalde kinderen pakken dit snel op, terwijl het bij anderen lastiger gaat. Ook in verdere leerjaren blijft er frequent een verschil in leesniveau bestaan tussen de verschillende leerlingen. Helaas heeft u als docent of school niet steeds de tijd en middelen om elk kind de begeleiding te geven die het nodig heeft. Dat is betreurenswaardig, aangezien lezen zo belangrijk is in de verdere schoolcarrière. Of misschien heeft u wel heel wat inspanningen gedaan, maar blijkt dat toch niet te volstaan? Soms blijft een kind onvloeiend en moeizaam lezen, ondanks dat u al op verschillende manieren aangepaste begeleiding heeft voorgesteld. Dat kan demotiverend zijn, zowel voor u als voor het kind.

Specialist in begrijpend lezen bij Leerrijk Leren in Gouda

Leren met Leerrijk biedt Remedial Teaching aan voor Lezen met Begrip. Met op maat gemaakte ondersteuning helpen wij leerlingen om makkelijker te lezen. Onze methode richt zich niet louter op het cognitieve aspect van lezen, maar neemt rekening met het sociale en emotionele en gedragsmatige aspect. In de eerste plaats zullen wij het probleem in kaart brengen. Het is namelijk erg belangrijk om precies te weten waar de leerling vastloopt. Ligt er een leerstoornis aan de kern? Heeft de leerling een motivatieprobleem? Strijdt de leerling met een laag zelfbeeld of met een moeilijke thuissituatie? Er zijn veel redenen waarom een kind minder goed presteert dan het eigenlijk zou kunnen. Het is belangrijk om er vlug bij te zijn als iemand leesproblemen heeft. Het kan zijn/haar latere schoolcarrière namelijk aanzienlijk beïnvloeden. Als een leerling de basis van lezen niet goed onder de knie heeft, zal hij of zij later blijven worstelen met complexere teksten.

Onze methode voor begrijpend lezen

Remedial Teaching voor begrijpend lezen kan individueel of in groepsverband. Op basis van grondig voorafgaand onderzoek en observaties stellen we een op maat gemaakt traject voor. We werken op een gestructureerde manier en motiveren het kind om in kleine stappen verder te komen. We werken met een ervaren team dat vertrouwd is met verschillende problematieken. De trainers kunnen de kern van de achterstanden te identificeren. Zij begrijpen het kind heel goed en hebben een duidelijke visie over de te nemen stappen om het kind te doen groeien. De redenen kunnen uiteenlopend zijn en daarom verschilt de aanpak per kind.

Bij Begrijpend Lezen zijn niet enkel de letters, maar ook de inhoud van de tekst belangrijk. Er moeten verbanden worden gelegd en het kind moet leren nadenken over de inhoud van de tekst. We geven het kind dan ook tools om teksten beter te leren ‘begrijpen’. Dit gebeurt aan de hand van verschillende leesstrategieën die we aanleren. Onze deskundige trainers kunnen goed inschatten waaraan nog gewerkt moet worden en hoe dit aangepakt moet worden. We bieden oefeningen op maat van het kind en zorgen voor voldoende afwisseling zodat het interessant blijft voor de leerling. Door met een gestructureerd plan van aanpak te werken, krijgt de leerling een duidelijk zicht op het einddoel. Het zal voor hem of haar duidelijker worden waar hij/zij staat. Stap voor stap werken we naar dat einddoel toe.

We kijken verder dan enkel het cognitieve luik. Zo houden we ook rekening met het welbevinden op sociaal-emotioneel vlak van het kind. Een leerling die vaak slechte cijfers haalt voor Begrijpend Lezen, kampt na verloop van tijd wellicht met een verlaagd zelfbeeld. Dit pakken we aan door positieve verwachtingen te formuleren en in kleine stappen successen te boeken. Het is belangrijk dat de leerling weer in zichzelf leert geloven. Tegen het einde van de Remedial Teaching zal de leerling vloeiend teksten kunnen begrijpen.

 

Dyslexie

Indien u zelf al diverse doelgerichte inspanningen ondernomen hebt zonder succes, dan kan het zijn dat de leerling aan dyslexie lijdt. Deze leerstoornis zorgt ervoor dat de verwerking van letters in het hoofd langzamer plaatsvindt. Daardoor zal hij of zij struikelen over bepaalde woorden of letters. Ook bij dyslexie helpt Remedial Teaching erg goed, omdat wij rekening houden met de leerstoornis en specifieke oefeningen geven voor dit probleem.

Al deze begeleiding wordt specifiek afgesteld op de leerling. Elk kind is immers anders. Op basis van onderbouwde kennis, motiverende coaches en met een sterke didactische ervaring kunt u er verzekerd van zijn dat we een belangrijke meerwaarde kunnen bieden voor uw leerling(en).

Remedial teaching bij hoogbegaafdheid

Onze remedial teaching is niet enkel gericht op kinderen met educatieve of gedragsissues, maar ook op zeer begaafde kinderen. We bieden hen stimulerende lessen op maat om hun bekwaamheden verder te vergroten.

Het is belangrijk om te vermelden dat remedial teaching niet hetzelfde is als bijles. Bijles richt zich doorgaans op het herhalen van eerder onderwezen stof. Onze remedial teacher werkt echter intensief met de kinderen, conform een individueel plan met een helder doel. Hierbij leren ze ook omgaan met hun specifieke leer- of gedragsissue.

Ons werkgebied
voor onderwijsinstellingen gaat veel verder

Met behulp van veel enthousiasme ondersteunen we heden en in de nabije toekomst lagere scholen en het secundair onderwijs uit de volgende steden e.o.

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Almere, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Breda, Roermond, Leiden, Arnhem, Maastricht, Deventer, Amersfoort, Woerden, Den Bosch, Bergen op Zoom, Waalwijk, Sittard, Nieuwegein, Gorinchem, Leerdam, IJsselstein, Moordrecht, Ede, Veenendaal, Zwolle, Weert, Helmond, Apeldoorn, Barneveld, Doetinchem, Zaltbommel, Wijchen, Zutphen, Etten-Leur, Oss, Uden, Veghel, Culemborg, Haarlem, Bronckhorst, Montfoort, Zeist, Gouda, Vlissingen, Schiedam, Bodegraven, Waddinxveen, Harderwijk, Almere, Huizen, Ridderkerk, Zwijndrecht, Vlaardingen, Tiel, Geleen, Zoetermeer, Voorburg, Brunssum, en Middelburg.

Remedial Teaching
leeroplossingen en methoden

Relatie voor nascholing, verdieping, training en persoonlijke ontwikkeling
Lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers
Relatie voor intrinsieke motivatie voor persoonlijk ontwikkelen