Leerrijk Leren is een Remedial Teaching praktijk met uitgebreide ervaring in het aanpakken van deze soort uitdagingen.
Met Remedial teaching voor Technisch Lezen leveren we allerlei didactische tools aan. Voordat we aan de slag gaan, voltooien we eerst grondige waarnemingen en onderzoeken. Na dat onderzoek, leveren we u een uitgebreide analyse aan van waar het fout loopt. Zo nemen we de cognitieve vaardigheden onder de loep op basis van een onderzoek naar lezen. Uit dit onderzoek kunnen wij objectief bepalen waar de problemen liggen. Bovendien speuren we ook naar welke potentiële gevoelsmatige aspecten mee kunnen spelen. Het kan zijn dat de leerling kampt met motivatie issues of met een gebrek aan zelfvertrouwen. Ook bijkomende zaken hebben invloed bij de schoolprestaties van een leerling, zoals de thuissituatie of op welke manier het kind zich in de klasgroep voelt. Eventueel komt er op hogere leeftijd nog een leerprobleem naar boven, bijvoorbeeld dyslexie.
Bij Remedial Teaching kijken we naar het totaalplaatje. Na het neutrale onderzoek, wordt een persoonlijk plan van actie opgesteld. Zo kunnen we een geordend leerproces leveren, dat ook voor het leerling helderheid laat zien in waar hij/zij is en waar het doelstelling is. Afhankelijk de omstandigheden zullen we richten op het kind inspireren, beter leren begrijpend lezen, meer zelfvertrouwen ontwikkelen, en meer. Remedial Teaching kan zowel worden gegeven in groepsverband als persoonlijk.
Onze Methode
Er kunnen zich verschillende fouten voorvallen bij Technisch Lezen. Bij gelegenheden doet een kind veel fouten gedurende het leesproces. In dat geval zal er tijdens de coaching sessies voornamelijk gewerkt worden aan accuraatheid bij het lezen. Aan de tegenovergestelde, kan het ook zijn dat kinderen opvallend traag blijven lezen. In dat geval zal er geoefend worden op het verbeteren van de leessnelheid, bijvoorbeeld door in lijstjes te lezen. Variaties hiervan zijn uiteraard ook mogelijk. We kijken hierbij volkomen naar het kenmerk van de student. Elke situatie eist een verschillende aanpak.
Onze geschoolde coaches vertrekken van gebaseerd op wetenschap ondersteunde methodes. Deze kennis gebruiken ze met succes om in de praktijkwereld. Deze onderwijzers hebben dan ook gemakkelijk begrip in wat exact de oorsprong is van de leerachterstand. Ze reiken tools en handvatten aan die de scholier kan toepassen naar zijn toekomstige schoolcarrière. De oefeningen zijn continu op aangepast van het student en er wordt poging gedaan de sessies zo aantrekkelijk mogelijk te houden in overeenstemming te brengen met de hobby’s. Door vanaf het begin van het aanvang een definitief doel te definiëren, krijgt de scholier een concreet idee waar hij/zij naar streeft. Dit helpt om bevlogen te houden en geleidelijk aan dichter bij dat uiteindelijke doel te geraken.
Naast het cognitieve vlak houden we eveneens overwegen we de sociaal-emotionele omstandigheden. Het kan zijn dat een leerling een minimaal zelfbeeld bezit of strijdt met verschillende andere problemen. Is de student zich wel in zijn/haar klasgroep? Het is niet onwaarschijnlijk dat als een scholier mindere resultaten behaalt, hij/zij ook een minimale eigenwaarde opbouwt. Hieraan werken we aan stap voor stap tijdens de ondersteuningssessies. Na verloop van tijd zal de scholier door het verkrijgen van kleinere doelen meer verzekerdheid opbouwen in hun eigen kunnen. Eindelijk zal het student met een beter zelfbeeld naar de schoolklas kunnen gaan. Daardoor zal het student in de nabije toekomst zelf moeilijkere problemen durven oplossen. Door de trucjes die we leren zal hij/zij al snel leren hoe om zelf een moeilijke opgave op te delen in kleinere stappen en deze succesvol tot een einde te komen. Tegen het eind van de Remedial Coaching sessies zal de leerling dus niet beter kunnen kunnen lezen, maar ook een stuk zelfverzekerder zijn en efficiënte studiemethodes onder de knie hebben.
Dyslexie
Heeft u persoonlijk herhaaldelijk gerichte pogingen ondernomen in uw school en blijft een student tegen moeilijkheden botsen? Het kan zijn mogelijk dat uw kind dan lijdt aan dyslexie. Dit komt niet altijd even duidelijk naar boven op jonge leeftijd, maar het is wel essentieel dit zo spoedig mogelijk aan te pakken. Heeft u opgemerkt dat de leerling maar blijft struikelen over bepaalde woorden of letters? Maakt hij/zij vergissingen die zijn klasgenoten al lang niet meer maken? Dan kan het nuttig zijn om een onderzoek voor dyslexie te beschouwen. Als dit naar boven komt, zullen we hier extra aandacht aan wijden tijdens de Remedial Coaching. Onze coaches zijn opgeleid om hier specifieke oefeningen voor te geven die tot een soepel resultaat zullen leiden.