Ondersteunende remedial teacher voor technisch lezen op basisscholen in Capelle aan den IJssel

Remedial Teaching voor technisch lezen in Capelle aan den IJssel

Voor basisscholen en particuliere begeleiding

Extra ondersteuning in de eerste plaats gericht op de ontwikkeling van leren en het het verbeteren van studievaardigheden, voor studenten in het basis onderwijs in Capelle aan den IJssel en daarna voor het secundair onderwijs in Capelle aan den IJssel.

Binnen Nederland heeft ongeveer rond de 10% van de kinderen op de basisschool problemen met het leren lezen. Leert een kind niet voldoende lezen kan, dan heeft dit significante invloed op de academische carrière en het verdere functioneren in de maatschappij. Bovendien is een kind dat actief leest kind handiger in het gebruik van taal. Een kindje dat een 15 minuten per dag leest of wordt voorgelezen leert maar liefst 1000 nieuwe nieuwe woorden in een jaar.

Tijdens de leesbegeleiding wordt daarnaast heel veel aandacht besteed aan het beleven van het lezen, leesmotivatie en leesplezier. Als een kind eenmaal de smaak te pakken dan wordt het het vergroten van leestijd zo veel gemakkelijker en zeker plezieriger.

Remedial Teaching voor extra begeleiding in technisch lezen op basisscholen in Capelle aan den IJssel

In Capelle aan den IJssel bieden we specifieke begeleiding aan kinderen op de basisschool van groep 5 tot en met 8 om hun  taal-vaardigheden te verbeteren. Gedurende een dagdeel is de remedial teacher in Capelle aan den IJssel op school ter plaatse om hen te ondersteunen om hun leerproblemen te oplossen of in een aantal gevallen voorkomen.

 

Technisch lezen

Hebt u een leerling in uw klaslokaal die maar moeilijkheden blijft ondervinden bij het lezen van tekst? Het zou kunnen dat zorgt dit er zelfs wel voor dat hij/zij ook in verschillende vakken foutjes maakt, bijvoorbeeld omdat hij of zij de vraag niet voldoende begrepen heeft. Slecht lezen kan de oorzaak zijn van veel moeilijkheden op school. Het is spijtig als u ziet dat een verstandig kind door dit probleem mogelijkheden misloopt. Of misschien heeft u nog in de hogere groepen nog een lezer die merkbaar traag is? De pupil heeft zich misschien doorheen vorige schooljaren doorgeworsteld, maar op dit moment begint het toch echt op te vallen dat het moeizaam blijft verlopen. Af en toe kan een leerling het tevens proberen verbergen dat hij of zij problemen heeft met lezen van teksten. Het is belangrijk dit probleem in lezen snel aan te pakken.

RT-Praktijk Leerrijk Leren

Leergebieden en ondersteuning:

– spelling en rekenen groep 5 t/m 8
– begrijpend lezen groep 5 t/m 8
– technisch lezen groep 5 t/m 8
– NT2 – taalondersteuning en hulp

– op locatie RT voor basisonderwijs
– op locatie RT voor voortgezet onderwijs
– op locatie RT 1op1 of groepsbegeleiding

– online 1-op-1 remedial teaching
– online huiswerkbegeleiding VO-leerlingen
– aanleren studievaardigheden VO-leerlingen

Remedial Teaching voor technisch lezen in Capelle aan den IJssel

Tijdens remedial teaching technisch leesonderwijs beginnen we met een onderzoek gericht op technisch lezen. Zo ontdekken we wat de student moeilijk vindt vindt en waarom dat zo is. We onderzoeken de informatie en vormen op basis daarvan een strategie op. We werken praktijkgericht om hiaten te verbeteren en zorgen dat de lessen worden afgestemd aan de vereisten van de student. Om te verankeren wat ze hebben aanvaard, oefenen ze thuis met geleende educatieve spelletjes. De komende les is de tweede fase van het leertraject. Via deze manier boeken scholieren sneller en verbeterde resultaten dan bij reguliere studiebegeleiding.

Remedial teaching technisch lezen met Leerrijk Leren in Capelle aan den IJssel

Leerrijk Leren is een Remedial Teaching praktijk met uitgebreide ervaring in het aanpakken van deze soort uitdagingen.

Met Remedial teaching voor Technisch Lezen leveren we allerlei didactische tools aan. Voordat we aan de slag gaan, voltooien we eerst grondige waarnemingen en onderzoeken. Na dat onderzoek, leveren we u een uitgebreide analyse aan van waar het fout loopt. Zo nemen we de cognitieve vaardigheden onder de loep op basis van een onderzoek naar lezen. Uit dit onderzoek kunnen wij objectief bepalen waar de problemen liggen. Bovendien speuren we ook naar welke potentiële gevoelsmatige aspecten mee kunnen spelen. Het kan zijn dat de leerling kampt met motivatie issues of met een gebrek aan zelfvertrouwen. Ook bijkomende zaken hebben invloed bij de schoolprestaties van een leerling, zoals de thuissituatie of op welke manier het kind zich in de klasgroep voelt. Eventueel komt er op hogere leeftijd nog een leerprobleem naar boven, bijvoorbeeld dyslexie.

Bij Remedial Teaching kijken we naar het totaalplaatje. Na het neutrale onderzoek, wordt een persoonlijk plan van actie opgesteld. Zo kunnen we een geordend leerproces leveren, dat ook voor het leerling helderheid laat zien in waar hij/zij is en waar het doelstelling is. Afhankelijk de omstandigheden zullen we richten op het kind inspireren, beter leren begrijpend lezen, meer zelfvertrouwen ontwikkelen, en meer. Remedial Teaching kan zowel worden gegeven in groepsverband als persoonlijk.

 

Onze Methode

Er kunnen zich verschillende fouten voorvallen bij Technisch Lezen. Bij gelegenheden doet een kind veel fouten gedurende het leesproces. In dat geval zal er tijdens de coaching sessies voornamelijk gewerkt worden aan accuraatheid bij het lezen. Aan de tegenovergestelde, kan het ook zijn dat kinderen opvallend traag blijven lezen. In dat geval zal er geoefend worden op het verbeteren van de leessnelheid, bijvoorbeeld door in lijstjes te lezen. Variaties hiervan zijn uiteraard ook mogelijk. We kijken hierbij volkomen naar het kenmerk van de student. Elke situatie eist een verschillende aanpak.

Onze geschoolde coaches vertrekken van gebaseerd op wetenschap ondersteunde methodes. Deze kennis gebruiken ze met succes om in de praktijkwereld. Deze onderwijzers hebben dan ook gemakkelijk begrip in wat exact de oorsprong is van de leerachterstand. Ze reiken tools en handvatten aan die de scholier kan toepassen naar zijn toekomstige schoolcarrière. De oefeningen zijn continu op aangepast van het student en er wordt poging gedaan de sessies zo aantrekkelijk mogelijk te houden in overeenstemming te brengen met de hobby’s. Door vanaf het begin van het aanvang een definitief doel te definiëren, krijgt de scholier een concreet idee waar hij/zij naar streeft. Dit helpt om bevlogen te houden en geleidelijk aan dichter bij dat uiteindelijke doel te geraken.

Naast het cognitieve vlak houden we eveneens overwegen we de sociaal-emotionele omstandigheden. Het kan zijn dat een leerling een minimaal zelfbeeld bezit of strijdt met verschillende andere problemen. Is de student zich wel in zijn/haar klasgroep? Het is niet onwaarschijnlijk dat als een scholier mindere resultaten behaalt, hij/zij ook een minimale eigenwaarde opbouwt. Hieraan werken we aan stap voor stap tijdens de ondersteuningssessies. Na verloop van tijd zal de scholier door het verkrijgen van kleinere doelen meer verzekerdheid opbouwen in hun eigen kunnen. Eindelijk zal het student met een beter zelfbeeld naar de schoolklas kunnen gaan. Daardoor zal het student in de nabije toekomst zelf moeilijkere problemen durven oplossen. Door de trucjes die we leren zal hij/zij al snel leren hoe om zelf een moeilijke opgave op te delen in kleinere stappen en deze succesvol tot een einde te komen. Tegen het eind van de Remedial Coaching sessies zal de leerling dus niet beter kunnen kunnen lezen, maar ook een stuk zelfverzekerder zijn en efficiënte studiemethodes onder de knie hebben.

 

Dyslexie

Heeft u persoonlijk herhaaldelijk gerichte pogingen ondernomen in uw school en blijft een student tegen moeilijkheden botsen? Het kan zijn mogelijk dat uw kind dan lijdt aan dyslexie. Dit komt niet altijd even duidelijk naar boven op jonge leeftijd, maar het is wel essentieel dit zo spoedig mogelijk aan te pakken. Heeft u opgemerkt dat de leerling maar blijft struikelen over bepaalde woorden of letters? Maakt hij/zij vergissingen die zijn klasgenoten al lang niet meer maken? Dan kan het nuttig zijn om een onderzoek voor dyslexie te beschouwen. Als dit naar boven komt, zullen we hier extra aandacht aan wijden tijdens de Remedial Coaching. Onze coaches zijn opgeleid om hier specifieke oefeningen voor te geven die tot een soepel resultaat zullen leiden.

Remedial teaching bij hoogbegaafdheid

Onze remedial teaching is niet enkel gericht op kinderen met educatieve of gedragsproblemen, maar ook op hoogbegaafde kinderen. We bieden hen uitdagende lessen op maat om hun talenten verder te verbeteren.

Het is belangrijk om te benadrukken dat remedial teaching anders is dan bijles. Bijles richt zich vaak op het opfrissen van eerder onderwezen stof. Onze remedial teacher werkt daarentegen intensief met de kinderen, op basis van een persoonlijk plan met een duidelijk doel. Hierbij leren ze ook omgaan met hun unieke studie- of gedragsuitdaging.

Ons werkgebied
voor onderwijsinstellingen gaat veel verder

Door middel van veel passie ondersteunen we nu en in de nabije toekomst basisscholen en het secundair onderwijs uit de volgende steden e.o.

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Almere, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Breda, Roermond, Leiden, Arnhem, Maastricht, Deventer, Amersfoort, Woerden, Den Bosch, Bergen op Zoom, Waalwijk, Sittard, Nieuwegein, Gorinchem, Leerdam, IJsselstein, Moordrecht, Ede, Veenendaal, Zwolle, Weert, Helmond, Apeldoorn, Barneveld, Doetinchem, Zaltbommel, Wijchen, Zutphen, Etten-Leur, Oss, Uden, Veghel, Culemborg, Haarlem, Bronckhorst, Montfoort, Zeist, Gouda, Vlissingen, Schiedam, Bodegraven, Waddinxveen, Harderwijk, Almere, Huizen, Ridderkerk, Zwijndrecht, Vlaardingen, Tiel, Geleen, Zoetermeer, Voorburg, Brunssum, en Middelburg.

Remedial Teaching
leeroplossingen en methoden

Relatie voor nascholing, verdieping, training en persoonlijke ontwikkeling
Lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers
Relatie voor intrinsieke motivatie voor persoonlijk ontwikkelen