Leerrijk Leren is een praktijk voor Remedial Teaching met uitgebreide ervaring in het aanpakken van dergelijke problemen.
Door middel van Remedial teaching voor Technisch Lezen leveren we allerlei didactische hulpbronnen aan. Alvorens we aan de slag gaan, verrichten we eerst grondige observaties en onderzoeken. Na dat onderzoek, geven we u een grondige analyse aan van op welke plaatsen het fout loopt. Zo onderzoeken we de intellectuele vaardigheden onder de loep op basis van een onderzoek naar leesvaardigheden. Hieruit kunnen wij neutraal vaststellen waar precies de problemen resideren. Bovendien onderzoeken we ook naar welke potentiële affectieve factoren een rol kunnen spelen. Het kan zijn dat de scholier te maken heeft met motivatieproblemen of met een gebrek aan zelfvertrouwen. Ook verschillende zaken hebben invloed bij de academische prestaties van een leerling, zoals bijvoorbeeld de thuisomstandigheden of op welke manier het kind zich in de klasgroep voelt. Misschien komt er op oudere leeftijd nog een leerstoornis naar voren, zoals bijvoorbeeld dyslexie.
Bij Remedial Teaching kijken we naar het geheel. Na het onpartijdige onderzoek, wordt een persoonlijk afgestemd plan van actie ontwikkeld. Zo kunnen we een geordend leertraject bieden, dat ook voor het kind transparantie geeft in op welk punt hij/zij zich bevindt en waar het einddoel is. Afhankelijk de omstandigheden zal onze focus liggen op richten op het kind inspireren, beter leren technisch lezen, meer zelfvertrouwen opbouwen, en meer. Remedial Teaching kan zowel in een groepssetting als één-op-één.
Onze Methode
Er kunnen zich diverse fouten ontstaan bij Technisch Lezen. Soms doet een leerling talrijke fouten tijdens het leesproces. In dat geval zal er tijdens de coaching sessies hoofdzakelijk gefocust worden op precisie bij het lezen. Aan de tegenovergestelde, kan het ook gebeuren dat leerlingen opvallend traag blijven lezen. In dat geval zal er geoefend worden op lezen met snelheid, bijvoorbeeld door in reeksen te oefenen. Variaties hiervan zijn natuurlijk ook haalbaar. We observeren hierbij volkomen naar het profiel van de student. Elk situatie eist een verschillende aanpak.
Onze ervaren coaches vertrekken uit academisch ondersteunde methodes. Deze vaardigheden passen ze succesvol om in de echte wereld. Deze docenten hebben dan ook snel inzicht in wat precies de kern is van de achterstand. Ze reiken tools en middelen aan die de scholier kan toepassen naar zijn latere schoolcarrière. De taken zijn altijd op maat gemaakt van het student en er wordt getracht de sessies zo meevallend mogelijk te behouden door in overeenstemming te brengen met de voorkeuren. Door van het start een duidelijk doel voorop te stellen, krijgt de leerling een duidelijk visie waar hij/zij naartoe moet werken. Dit ondersteunt om gemotiveerd te blijven en stap voor stap dichter bij dat doel te geraken.
Naast het cognitieve vlak houden we in gedachten de sociaal-emotionele context. Het kan zijn dat een student een minimaal zelfbeeld bezit of strijdt met verschillende extra problemen. Voelt de leerling zich wel in zijn/haar klasgroep? Het is niet onwaarschijnlijk dat als een student slechtere resultaten behaalt, hij/zij ook een lagere eigenwaarde opbouwt. Hieraan werken we geleidelijk tijdens de begeleidingssessies. Na een periode zal de scholier door het verkrijgen van kleinere doelen steeds meer zelfvertrouwen opbouwen in hun eigen kunnen. Eindelijk zal het kind met een positiever zelfbeeld naar de schoolklas kunnen stappen. Daardoor zal het leerling in de nabije toekomst zelf complexere problemen durven oplossen. Door de tips die we onderwijzen zal hij/zij al vlug leren te om zelf een complexe opgave te splitsen in kleinere stapjes en deze met succes tot een eindpunt te komen. Tegen het einde van de Remedial Coaching sessies zal de student dus niet beter kunnen lezen, maar ook een stuk zelfverzekerder voelen en efficiënte studiemethodes beheersen.
Dyslexie
Heeft u persoonlijk herhaaldelijk gerichte pogingen ondernomen in uw school en blijft een student tegen moeilijkheden botsen? Het kan zijn mogelijk dat uw leerling dan kampt met dyslexie. Dit wordt niet altijd even duidelijk te voorschijn op vroege leeftijd, maar het is wel belangrijk dit zo spoedig mogelijk aan te pakken. Ziet u dat de leerling maar blijft struikelen over bepaalde woorden of letters? Maakt de leerling fouten die haar klasgenoten al lang niet meer maken? Dan kan het raadzaam zijn om een onderzoek voor dyslexie te beschouwen. Als dit naar boven komt, zullen we hier aanvullende aandacht aan geven tijdens de Remedial Coaching. Onze coaches zijn opgeleid om hier specifieke oefeningen voor te geven die tot een snel resultaat zullen leiden.