Ondersteunende remedial teacher voor technisch lezen op basisscholen in Amstelveen

Remedial Teaching voor technisch lezen in Amstelveen

Voor basisscholen en particuliere begeleiding

Extra ondersteuning in de eerste plaats gericht op de leerontwikkeling en het ontwikkelen van studievaardigheden, voor studenten in het basis onderwijs in Amstelveen en daarna voor het middelbaar onderwijs in Amstelveen.

In ons land heeft ongeveer 10% van de basisschoolleerlingen moeite met lezen. Als een kind niet goed lezen kan, dan heeft dit belangrijke invloed op de schoolcarrière en het verdere functioneren in de maatschappij. Bovendien is een lezend persoon handiger in taal. Een kindje dat een kwartier per dag leest of wordt voorgelezen pikt op maar liefst 1000 additionele nieuwe woorden in een jaar.

Tijdens de leesbegeleiding wordt eveneens heel veel aandacht besteed aan het beleven van het lezen, leesmotivatie en het plezier in lezen. Krijgt een kind eenmaal de smaak van het lezen dan wordt het opbouwen van leesuren zo veel gemakkelijker en voornamelijk plezieriger.

Remedial Teaching voor extra begeleiding in technisch lezen op basisscholen in Amstelveen

In Amstelveen bieden we specifieke begeleiding aan kinderen op de basisschool van groep 5 tot en met 8 om hun  taal-vaardigheden te verbeteren. Gedurende een dagdeel is de remedial teacher in Amstelveen op school aanwezig om hen te ondersteunen om hun achterstanden in het leren te oplossen of in een aantal gevallen tegengaan.

 

Technisch lezen

Heeft u een leerling in uw klaslokaal die steeds problemen blijft ondervinden bij het lezen? Het zou kunnen dat zorgt dat er zelfs voor dat hij/zij eveneens in verschillende vakken foutjes maakt, bijvoorbeeld omdat hij of zij de opgave niet voldoende heeft begrepen heeft. Moeilijk lezen kan ten grondslag liggen aan veel moeilijkheden op school. Het is spijtig als u ziet dat een slim kind hierdoor kansen verliest. Of mogelijkerwijs heeft u nog in de hogere groepen nog een lezer die opvallend langzaam leest is? De leerling heeft zich mogelijkerwijs doorheen eerdere schooljaren doorgeslagen, maar nu begint het toch zeker op te merken dat het lastig blijft gaan. Soms kan een kind het ook proberen weg te stoppen dat hij of zij last heeft met lezen. Het is cruciaal dit leesprobleem zo snel mogelijk te adresseren.

RT-Praktijk Leerrijk Leren

Leergebieden en ondersteuning:

– spelling en rekenen groep 5 t/m 8
– begrijpend lezen groep 5 t/m 8
– technisch lezen groep 5 t/m 8
– NT2 – taalondersteuning en hulp

– op locatie RT voor basisonderwijs
– op locatie RT voor voortgezet onderwijs
– op locatie RT 1op1 of groepsbegeleiding

– online 1-op-1 remedial teaching
– online huiswerkbegeleiding VO-leerlingen
– aanleren studievaardigheden VO-leerlingen

Remedial Teaching voor technisch lezen in Amstelveen

Bij remedial teaching technisch lezen starten we met een onderzoek naar technisch lezen. Zo ontwaren we welke aspecten de leerling moeilijk vindt vindt en de reden daarvoor. We bestuderen de gegevens en stellen op basis daarvan een actieplan op. We handelen pragmatisch om leemtes in kennis te herstellen en zorgen dat de lessenreeksen worden afgestemd aan de vereisten van de leerling. Om te verankeren wat ze hebben opgepikt, oefenen ze in huis met geborgen leerzame spellen. De volgende les is de volgende fase van het leerproces. Op deze deze manier behalen leerlingen sneller en betere resultaten dan bij reguliere privélessen.

Remedial teaching technisch lezen met Leerrijk Leren in Amstelveen

Leerrijk Leren is een praktijk voor Remedial Teaching met uitgebreide ervaring in het aanpakken van dergelijke problemen.

Door middel van Remedial teaching voor Technisch Lezen leveren we allerlei didactische hulpbronnen aan. Alvorens we aan de slag gaan, verrichten we eerst grondige observaties en onderzoeken. Na dat onderzoek, geven we u een grondige analyse aan van op welke plaatsen het fout loopt. Zo onderzoeken we de intellectuele vaardigheden onder de loep op basis van een onderzoek naar leesvaardigheden. Hieruit kunnen wij neutraal vaststellen waar precies de problemen resideren. Bovendien onderzoeken we ook naar welke potentiële affectieve factoren een rol kunnen spelen. Het kan zijn dat de scholier te maken heeft met motivatieproblemen of met een gebrek aan zelfvertrouwen. Ook verschillende zaken hebben invloed bij de academische prestaties van een leerling, zoals bijvoorbeeld de thuisomstandigheden of op welke manier het kind zich in de klasgroep voelt. Misschien komt er op oudere leeftijd nog een leerstoornis naar voren, zoals bijvoorbeeld dyslexie.

Bij Remedial Teaching kijken we naar het geheel. Na het onpartijdige onderzoek, wordt een persoonlijk afgestemd plan van actie ontwikkeld. Zo kunnen we een geordend leertraject bieden, dat ook voor het kind transparantie geeft in op welk punt hij/zij zich bevindt en waar het einddoel is. Afhankelijk de omstandigheden zal onze focus liggen op richten op het kind inspireren, beter leren technisch lezen, meer zelfvertrouwen opbouwen, en meer. Remedial Teaching kan zowel in een groepssetting als één-op-één.

 

Onze Methode

Er kunnen zich diverse fouten ontstaan bij Technisch Lezen. Soms doet een leerling talrijke fouten tijdens het leesproces. In dat geval zal er tijdens de coaching sessies hoofdzakelijk gefocust worden op precisie bij het lezen. Aan de tegenovergestelde, kan het ook gebeuren dat leerlingen opvallend traag blijven lezen. In dat geval zal er geoefend worden op lezen met snelheid, bijvoorbeeld door in reeksen te oefenen. Variaties hiervan zijn natuurlijk ook haalbaar. We observeren hierbij volkomen naar het profiel van de student. Elk situatie eist een verschillende aanpak.

Onze ervaren coaches vertrekken uit academisch ondersteunde methodes. Deze vaardigheden passen ze succesvol om in de echte wereld. Deze docenten hebben dan ook snel inzicht in wat precies de kern is van de achterstand. Ze reiken tools en middelen aan die de scholier kan toepassen naar zijn latere schoolcarrière. De taken zijn altijd op maat gemaakt van het student en er wordt getracht de sessies zo meevallend mogelijk te behouden door in overeenstemming te brengen met de voorkeuren. Door van het start een duidelijk doel voorop te stellen, krijgt de leerling een duidelijk visie waar hij/zij naartoe moet werken. Dit ondersteunt om gemotiveerd te blijven en stap voor stap dichter bij dat doel te geraken.

Naast het cognitieve vlak houden we in gedachten de sociaal-emotionele context. Het kan zijn dat een student een minimaal zelfbeeld bezit of strijdt met verschillende extra problemen. Voelt de leerling zich wel in zijn/haar klasgroep? Het is niet onwaarschijnlijk dat als een student slechtere resultaten behaalt, hij/zij ook een lagere eigenwaarde opbouwt. Hieraan werken we geleidelijk tijdens de begeleidingssessies. Na een periode zal de scholier door het verkrijgen van kleinere doelen steeds meer zelfvertrouwen opbouwen in hun eigen kunnen. Eindelijk zal het kind met een positiever zelfbeeld naar de schoolklas kunnen stappen. Daardoor zal het leerling in de nabije toekomst zelf complexere problemen durven oplossen. Door de tips die we onderwijzen zal hij/zij al vlug leren te om zelf een complexe opgave te splitsen in kleinere stapjes en deze met succes tot een eindpunt te komen. Tegen het einde van de Remedial Coaching sessies zal de student dus niet beter kunnen lezen, maar ook een stuk zelfverzekerder voelen en efficiënte studiemethodes beheersen.

 

Dyslexie

Heeft u persoonlijk herhaaldelijk gerichte pogingen ondernomen in uw school en blijft een student tegen moeilijkheden botsen? Het kan zijn mogelijk dat uw leerling dan kampt met dyslexie. Dit wordt niet altijd even duidelijk te voorschijn op vroege leeftijd, maar het is wel belangrijk dit zo spoedig mogelijk aan te pakken. Ziet u dat de leerling maar blijft struikelen over bepaalde woorden of letters? Maakt de leerling fouten die haar klasgenoten al lang niet meer maken? Dan kan het raadzaam zijn om een onderzoek voor dyslexie te beschouwen. Als dit naar boven komt, zullen we hier aanvullende aandacht aan geven tijdens de Remedial Coaching. Onze coaches zijn opgeleid om hier specifieke oefeningen voor te geven die tot een snel resultaat zullen leiden.

Remedial teaching bij hoogbegaafdheid

Onze remedial teaching is niet alleen gericht op kinderen met leer- of gedragsissues, maar ook op zeer begaafde kinderen. We bieden hen uitdagende lessen op maat om hun talenten verder te vergroten.

Het is essentieel om te vermelden dat remedial teaching verschilt van bijles. Bijles richt zich doorgaans op het opfrissen van eerder aangeboden lesstof. Onze remedial teacher werkt integendeel diepgaand met de kinderen, op basis van een individueel plan met een concreet doel. Hierbij leren ze ook omgaan met hun unieke studie- of gedragsissue.

Ons werkgebied
voor onderwijsinstellingen gaat veel verder

Met veel gedrevenheid ondersteunen we nu en in de toekomst elementaire scholen en het secundair onderwijs uit de volgende steden e.o.

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Almere, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Breda, Roermond, Leiden, Arnhem, Maastricht, Deventer, Amersfoort, Woerden, Den Bosch, Bergen op Zoom, Waalwijk, Sittard, Nieuwegein, Gorinchem, Leerdam, IJsselstein, Moordrecht, Ede, Veenendaal, Zwolle, Weert, Helmond, Apeldoorn, Barneveld, Doetinchem, Zaltbommel, Wijchen, Zutphen, Etten-Leur, Oss, Uden, Veghel, Culemborg, Haarlem, Bronckhorst, Montfoort, Zeist, Gouda, Vlissingen, Schiedam, Bodegraven, Waddinxveen, Harderwijk, Almere, Huizen, Ridderkerk, Zwijndrecht, Vlaardingen, Tiel, Geleen, Zoetermeer, Voorburg, Brunssum, en Middelburg.

Remedial Teaching
leeroplossingen en methoden

Relatie voor nascholing, verdieping, training en persoonlijke ontwikkeling
Lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers
Relatie voor intrinsieke motivatie voor persoonlijk ontwikkelen