Ondersteunende remedial teacher voor spelling op basisscholen in Zuidoostbeemster

Remedial Teaching voor spelling in Zuidoostbeemster

Voor basisscholen en particuliere begeleiding

Extra ondersteuning in de eerste plaats gericht op het leerproces en het ontwikkelen van studievaardigheden, voor leerlingen in het basis onderwijs in Zuidoostbeemster en daarna voor het secundair onderwijs in Zuidoostbeemster.

Het is een significante uitdaging om kinderen te leren lezen. Bepaalde kinderen absorberen dit snel op, terwijl het bij andere kinderen minder soepel gaat. Ook in latere leerjaren blijft er vaak een verschil in leesniveau behouden tussen de uiteenlopende leerlingen. Jammer genoeg heeft u als leerkracht of school niet altijd de momenten en resources om elk kind de begeleiding te bieden die het nodig heeft. Dat is jammer, aangezien lezen zo belangrijk is in de volgende schoolcarrière. Of misschien heeft u wel al veel inspanningen gedaan, maar schijnt dat toch onvoldoende? Soms blijft een kind zwaar en moeizaam lezen, niettegenstaande dat u al op meerdere manieren toegespitste begeleiding heeft aangeboden. Dat kan demotiverend zijn, ook voor u als voor het kind.

Remedial Teaching voor extra begeleiding in spelling op basisscholen in Zuidoostbeemster

In Zuidoostbeemster bieden we doelgerichte begeleiding aan basisschoolkinderen van groep 5 tot en met 8 om hun  lees-vaardigheden te verbeteren. Gedurende een deel van de dag is de remedial teacher in Zuidoostbeemster op school aanwezig om hen te ondersteunen om hun leerproblemen te verhelpen of in een aantal gevallen tegengaan.

Spelling

Blijft een leerling van u steeds maar spelfouten maken? Heeft u dezelfde fout al talrijke keren met een grote rode stift aangeduid en lijkt de leerling er toch niets uit te halen? Het is ontmoedigend voor zowel u als de leerling als de materie maar niet lijkt te beklijven. Op overige vakken haalt die leerling misschien wel prima resultaten, maar die spelfouten blijven toch een struikelblok. U beseft namelijk hoe belangrijk het is om goed te leren spellen. Zowel in de verdere schoolcarrière van de leerling als in het dagelijkse leven is dat ontzettend nuttig. Denk maar aan het schrijven van een cv of sollicitatiebrieven.

RT-Praktijk Leerrijk Leren

Leergebieden en ondersteuning:

– spelling en rekenen groep 5 t/m 8
– begrijpend lezen groep 5 t/m 8
– technisch lezen groep 5 t/m 8
– NT2 – taalondersteuning en hulp

– op locatie RT voor basisonderwijs
– op locatie RT voor voortgezet onderwijs
– op locatie RT 1op1 of groepsbegeleiding

– online 1-op-1 remedial teaching
– online huiswerkbegeleiding VO-leerlingen
– aanleren studievaardigheden VO-leerlingen

Remedial Teaching Spelling in Zuidoostbeemster

Tegenwoordig wordt in Nederland en dus ook in Zuidoostbeemster heel snel het label ‘dyslexie‘ op een kind geplakt, terwijl slechts 4% van de leerlingen (gemiddeld 1 per klas) het daadwerkelijk lijden aan deze aandoening. Ook voogden komen hier al snel mee bij de leerkracht als het even niet goed gaat.

Precies zoals kinderen moeite hebben met rekenen, zijn er ook kinderen die moeite hebben met spelling. Ze hebben net als bij het vak rekenen uitgebreide instructie nodig. Niet buiten de groep door een remedial teacher, maar juist binnen de groep van de eigen leerkracht.

Slecht in spelling; hoe begeleiden we de scholier op de basisschool?

 

Remedial teaching samen met Leerrijk Leren in Zuidoostbeemster

Leerrijk Leren is een Remedial Teaching praktijk met veel ervaring in het aanpakken van dergelijke problemen. Met behulp van Remedial Teaching bieden we op maat gemaakte ondersteuning. Dit begint met een grondig onderzoek en potentieel een observatie om te bepalen waar het probleem juist ligt. We voeren een spellingonderzoek uit om specifiek te identificeren welke problemen er zijn. Misschien de leerling een verborgen leerstoornis heeft, zoals dyslexie? Op basis van ons grondig onderzoek stellen we een plan van aanpak op. We stellen en concretiseren de doelen en stellen een stappenplan op. Dit ondersteunt de leerling om te snappen waar hij of zij staat en welke doelen bereikt moeten worden.

Remedial Teaching kan zowel in een groep als individueel worden gegeven. We houden rekening met de behoeften van de leerling. Voor Spelling betekent dit vaak dat we een stapje terug doen. Onze deskundige coaches evalueren samen met de leerling waar het probleem zit en beginnen bijvoorbeeld met het uitleggen van klankgroepen aan de hand van “taal in blokjes”. Met deze methode kan een kind zich beeldend voorstellen hoe een woord eruit ziet en hoe dat woord moet worden verdeeld. Door klankgroepen te gebruiken wordt de taal opgedeeld in “blokjes”, wat het voor de leerling tastbaarder maakt. We proberen dit met zoveel mogelijk afwisseling te doen en op een speelse manier, zodat de leerling gemotiveerd blijft om deel te nemen aan de Remedial Teaching sessies. Onze coaches hebben de expertise om snel te ontdekken waar het probleem precies ligt en hoe ze dit moeten aanpakken. Stap voor stap leren ze het kind soepeler te spellen.

Soms spelen er andere factoren een rol. Wellicht maakt de leerling fouten door spanning of faalangst. Het kan zijn dat de leerling zichzelf onderschat of zich niet comfortabel voelt in de klas. Bij Remedial Teaching kijken we naar het kind als geheel. Er is dus ook ruimte om te werken aan de emotionele veerkracht. We nemen alle factoren in overweging die invloed kunnen hebben op de prestaties van het kind. Vanuit onze expertise in Remedial Teaching pakken we al deze problemen op een efficiënte manier aan. Iemand die struggelt met faalangst helpen we bijvoorbeeld door samen stap voor stap te zetten naar complexere oefeningen. Na verloop van tijd zal de leerling realiseren dat ook de moeilijkere oefeningen haalbaar zijn en dat het maken van fouten geaccepteerd wordt, waardoor hij of zij zich zekerder zal voelen.

 

Remedial Teaching Leerstrategieën

Heeft het kind niet enkel probleem met spelling, maar ook met andere vakken? Het fantastische aan Remedial Teaching is dat het een concrete leerstrategie aanleert. Hierbij houden we ook rekening met de bruikbaarheid van deze strategie voor het leren van andere vakken. Aan het einde van de sessies heeft de leerling zeker grote vorderingen gemaakt op het gebied van spelling. Via Remedial Teaching ondersteunen we het kind sociaal-emotioneel, in gedrag en cognitief.

De emotionele toestand speelt een grote rol bij de resultaten die een leerling verkrijgt. Kan het zijn dat een leerling een zwak zelfbeeld heeft of kampt met allerlei problemen? Voelt de leerling zich wel op zijn gemak in zijn of haar klas? Het is waarschijnlijk dat als een leerling mindere resultaten haalt, ook zijn of haar zelfbeeld vermindert. Aan deze kwestie werken we tegelijkertijd stap voor stap tijdens de begeleidingssessies. Uiteindelijk zal de leerling door het behalen van kleine doelen meer en meer geloof ontwikkelen in zichzelf. Tenslotte zal het kind met een verbeterd zelfbeeld naar de klas kunnen stappen. In de komende tijd zal hij/zij meer bereid zijn om moeilijkheden aan te gaan. Door de technieken die we de leerling leren zal hij/zij al snel leren om zelf een lastige taak op te delen in kleinere stapjes en deze effectief tot een einde te brengen. Bij het einde van de Remedial Coaching lessen zal de leerling dus niet slechts beter kunnen lezen, maar ook een pak meer zelfvertrouwen hebben en efficiëntere leerstrategieën beheersen.


 

Leerproblemen

Misschien dat er tijdens ons evaluatie dyslexie wordt ontdekt of mogelijk zelfs andere leerstoornissen. Denk bijvoorbeeld aan een aandachtsstoornis of een probleem met auditieve verwerking. Er zijn ook kinderen die in ‘beelden’ denken, in plaats van in woorden. Dit maakt het voor hen moeilijker om te onthouden hoe woorden gespeld worden. Ze moeten immers namelijk eerst al de woordelijke vertaling maken van wat ze in hun hoofd zien. In deze unieke situaties gaan wij op zoek naar een passende oplossing!

Remedial teaching bij hoogbegaafdheid

Onze individuele begeleiding is niet alleen gericht op kinderen met educatieve of gedragsproblemen, maar ook op buitengewoon begaafde kinderen. We bieden hen uitdagende lessen op maat om hun bekwaamheden verder te ontwikkelen.

Het is cruciaal om te benadrukken dat remedial teaching verschilt van bijles. Bijles richt zich meestal op het opnieuw doornemen van eerder aangeboden lesstof. Onze remedial teacher werkt daarentegen intensief met de kinderen, conform een persoonlijk plan met een concreet doel. Hierbij leren ze ook omgaan met hun bepaalde studie- of gedragsissue.

Ons werkgebied
voor onderwijsinstellingen gaat veel verder

Met behulp van veel gedrevenheid ondersteunen we momenteel en in de nabije toekomst elementaire scholen en het voortgezet onderwijs uit de volgende steden e.o.

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Almere, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Breda, Roermond, Leiden, Arnhem, Maastricht, Deventer, Amersfoort, Woerden, Den Bosch, Bergen op Zoom, Waalwijk, Sittard, Nieuwegein, Gorinchem, Leerdam, IJsselstein, Moordrecht, Ede, Veenendaal, Zwolle, Weert, Helmond, Apeldoorn, Barneveld, Doetinchem, Zaltbommel, Wijchen, Zutphen, Etten-Leur, Oss, Uden, Veghel, Culemborg, Haarlem, Bronckhorst, Montfoort, Zeist, Gouda, Vlissingen, Schiedam, Bodegraven, Waddinxveen, Harderwijk, Almere, Huizen, Ridderkerk, Zwijndrecht, Vlaardingen, Tiel, Geleen, Zoetermeer, Voorburg, Brunssum, en Middelburg.

Remedial Teaching
leeroplossingen en methoden

Relatie voor nascholing, verdieping, training en persoonlijke ontwikkeling
Lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers
Relatie voor intrinsieke motivatie voor persoonlijk ontwikkelen