Ondersteunende remedial teacher voor spelling op basisscholen in Uden

Remedial Teaching voor spelling in Uden

Voor basisscholen en particuliere begeleiding

Extra ondersteuning primair gericht op het leerproces en het het verbeteren van studievaardigheden, voor studenten in het basisonderwijs in Uden en daarna voor het secundair onderwijs in Uden.

Het is een significante uitdaging om leerlingen te leren lezen. Enkele kinderen pakken dit snel op, terwijl het bij andere kinderen moeizamer gaat. Ook in verdere leerjaren blijft er vaak een verschil in leesniveau aanwezig tussen de verschillende leerlingen. Helaas heeft u als leerkracht of school niet altijd de tijd en resources om iedere kind de ondersteuning te bieden die het nodig heeft. Dat is jammer, aangezien lezen zo belangrijk is in de verdere schoolcarrière. Of misschien heeft u wel al een hoop inspanningen gedaan, maar voelt dat toch onvoldoende? Soms blijft een kind zwaar en traag lezen, ondanks dat u al op verschillende manieren aangepaste begeleiding heeft aangeboden. Dat kan demotiverend zijn, ook voor u als voor het kind.

Remedial Teaching voor extra begeleiding in spelling op basisscholen in Uden

In Uden bieden we doelgerichte begeleiding aan leerlingen in het basisonderwijs van groep 5 tot en met 8 om hun  lees-vaardigheden te verbeteren. Gedurende een dagdeel is de remedial teacher in Uden op school ter plaatse om hen te ondersteunen om hun leerachterstanden te aanpakken of in sommige gevallen vermijden.

Spelling

Blijft een student van u steeds maar spelfouten maken? Heeft u dezelfde fout al honderden keren met een dikke rode stift aangeduid en lijkt de leerling er toch niets uit te leren? Het is ontmoedigend voor zowel u als de leerling als de materie maar niet lijkt te beklijven. Op andere vakken haalt die leerling misschien wel prima resultaten, maar die spelfouten blijven toch een struikelblok. U beseft namelijk hoe belangrijk het is om correct te leren spellen. Zowel in de latere schoolcarrière van de leerling als in het dagelijkse leven is dat uitermate nuttig. Denk maar aan het schrijven van een cv of sollicitatiebrieven.

RT-Praktijk Leerrijk Leren

Leergebieden en ondersteuning:

– spelling en rekenen groep 5 t/m 8
– begrijpend lezen groep 5 t/m 8
– technisch lezen groep 5 t/m 8
– NT2 – taalondersteuning en hulp

– op locatie RT voor basisonderwijs
– op locatie RT voor voortgezet onderwijs
– op locatie RT 1op1 of groepsbegeleiding

– online 1-op-1 remedial teaching
– online huiswerkbegeleiding VO-leerlingen
– aanleren studievaardigheden VO-leerlingen

Remedial Teaching Spelling in Uden

Tegenwoordig wordt in Nederland en dus ook in Uden heel snel het label ‘dyslexie‘ op een kind geplakt, terwijl maar 4% van de kinderen (gemiddeld 1 per klas) het daadwerkelijk lijden aan deze aandoening. Ook voogden komen hier al gauw mee bij de leerkracht als het even niet goed gaat.

Precies zoals kinderen problemen hebben met rekenen, zijn er ook kinderen die moeite hebben met spelling. Ze hebben net als bij het vak rekenen uitgebreide instructie nodig. Niet buiten de groep door een RT’er, maar juist binnen de groep van de eigen leerkracht.

Slecht in spelling; hoe begeleiden we de scholier op de basisschool?

 

Remedial teaching met Leerrijk Leren in Uden

Leerrijk Leren is een Remedial Teaching praktijk met veel ervaring in het aanpakken van dergelijke problemen. Met behulp van Remedial Teaching bieden we aangepaste ondersteuning. Dit begint met een grondig onderzoek en potentieel een observatie om te bepalen waar het probleem juist ligt. We voeren een spellingonderzoek uit om exact te identificeren welke problemen er zijn. Kan het zijn dat de leerling een onontdekte leerstoornis heeft, zoals dyslexie? Op basis van ons grondig onderzoek stellen we een actieplan op. We stellen en concretiseren de doelen en stellen een stappenplan op. Dit ondersteunt de leerling om te realiseren waar hij of zij staat en welke doelen bereikt moeten worden.

Remedial Teaching kan zowel in groepsverband als een-op-een worden gegeven. We houden rekening houdend met de behoeften van de leerling. Voor Spelling betekent dit vaak dat we terug naar de basis gaan. Onze deskundige coaches bestuderen samen met de leerling waar het probleem zit en beginnen bijvoorbeeld met het uitleggen van klankgroepen aan de hand van “taal in blokjes”. Met deze methode kan een kind zich visueel voorstellen hoe een woord eruit ziet en hoe dat woord moet worden gesplitst. Door klankgroepen te gebruiken wordt de taal opgedeeld in “blokjes”, wat het voor de leerling begrijpelijker maakt. We proberen dit met zoveel mogelijk variatie te doen en op een leuke manier, zodat de leerling gemotiveerd blijft om deel te nemen aan de Remedial Teaching sessies. Onze coaches hebben de expertise om snel te identificeren waar het probleem juist ligt en hoe ze dit moeten aanpakken. Geleidelijk leren ze het kind soepeler te spellen.

Op sommige momenten spelen er andere factoren een rol. Misschien maakt de leerling fouten door spanning of faalangst. Het kan zijn dat de leerling weinig zelfvertrouwen heeft of zich niet op zijn gemak voelt in de klas. Bij Remedial Teaching focussen we op het kind als geheel. Er is dus ook ruimte om te verbeteren van de sociaal-emotionele weerbaarheid. We nemen alle factoren in acht die invloed kunnen hebben op de prestaties van het kind. Met onze kennis en ervaring in Remedial Teaching pakken we al deze problemen op een doelgerichte manier aan. Iemand die struggelt met faalangst helpen we bijvoorbeeld door samen stap voor stap te zetten naar complexere oefeningen. Met de tijd zal de leerling realiseren dat ook de uitdagendere oefeningen bereikbaar zijn en dat het maken van fouten geaccepteerd wordt, waardoor hij of zij zich meer zelfvertrouwen zal krijgen.

 

Remedial Teaching Leerstrategieën

Heeft het kind niet alleen probleem met spelling, maar ook met andere vakken? Het geweldige aan Remedial Teaching is dat het een heldere leerstrategie aanleert. Hierbij houden we ook rekening met de toepasbaarheid van deze strategie voor het leren van andere vakken. Bij het einde van de lessen heeft de leerling ongetwijfeld grote vorderingen gemaakt op het gebied van spelling. Via Remedial Teaching steunen we het kind sociaal-emotioneel, in gedrag en in cognitie.

De emotionele gesteldheid speelt een grote rol bij de prestaties die een leerling behaalt. Wellicht een leerling een zwak zelfbeeld heeft of worstelt met allerlei problemen? Voelt de leerling zich wel goed in zijn of haar klas? Het is mogelijk dat als een leerling onderpresteert, ook zijn of haar eigenwaarde afneemt. Hieraan werken we ook stap voor stap tijdens de lessen. Na verloop van tijd zal de leerling door het behalen van kleinere doelen meer en meer zelfvertrouwen ontwikkelen in zichzelf. Uiteindelijk zal het kind met een positiever zelfbeeld naar de klas gaan. In de toekomst zal hij/zij meer enthousiast zijn om moeilijke problemen te overwinnen. Door de technieken die we de leerling geven zal hij/zij al snel leren om zelf een lastige taak op te delen in kleine delen en deze met succes tot een einde te brengen. Tegen het einde van de Remedial Coaching lessen zal de leerling dus niet enkel beter kunnen spellen, maar ook een boel meer zelfvertrouwen hebben en efficiëntere leerstrategieën beheersen.


 

Leerproblemen

Misschien dat er tijdens ons assessment leesproblemen wordt ontdekt of misschien zelfs andere leerstoornissen. Denk bijvoorbeeld aan een probleem met concentratie of een probleem met auditieve verwerking. Er zijn ook kinderen die in ‘beelden’ denken, in plaats van in woorden. Dit maakt het voor hen moeilijker om te onthouden hoe woorden gespeld worden. Ze moeten namelijk eerst al de gesproken vertaling maken van wat ze in hun hoofd zien. In deze unieke situaties gaan wij op zoek naar een passende oplossing!

Remedial teaching bij hoogbegaafdheid

Onze remedial teaching is niet uitsluitend gericht op kinderen met leer- of gedragsuitdagingen, maar ook op hoogbegaafde kinderen. We bieden hen stimulerende lessen op maat om hun vaardigheden verder te verbeteren.

Het is cruciaal om te benadrukken dat remedial teaching niet hetzelfde is als bijles. Bijles richt zich doorgaans op het herhalen van eerder onderwezen stof. Onze remedial teacher werkt echter intensief met de kinderen, conform een individueel plan met een concreet doel. Hierbij leren ze ook omgaan met hun specifieke studie- of gedragsuitdaging.

Ons werkgebied
voor onderwijsinstellingen gaat veel verder

Met behulp van veel passie ondersteunen we momenteel en in de nabije toekomst basisscholen en het middelbaar onderwijs uit de aangegeven steden e.o.

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Almere, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Breda, Roermond, Leiden, Arnhem, Maastricht, Deventer, Amersfoort, Woerden, Den Bosch, Bergen op Zoom, Waalwijk, Sittard, Nieuwegein, Gorinchem, Leerdam, IJsselstein, Moordrecht, Ede, Veenendaal, Zwolle, Weert, Helmond, Apeldoorn, Barneveld, Doetinchem, Zaltbommel, Wijchen, Zutphen, Etten-Leur, Oss, Uden, Veghel, Culemborg, Haarlem, Bronckhorst, Montfoort, Zeist, Gouda, Vlissingen, Schiedam, Bodegraven, Waddinxveen, Harderwijk, Almere, Huizen, Ridderkerk, Zwijndrecht, Vlaardingen, Tiel, Geleen, Zoetermeer, Voorburg, Brunssum, en Middelburg.

Remedial Teaching
leeroplossingen en methoden

Relatie voor nascholing, verdieping, training en persoonlijke ontwikkeling
Lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers
Relatie voor intrinsieke motivatie voor persoonlijk ontwikkelen