Ondersteunende remedial teacher voor spelling op basisscholen in Beilen

Remedial Teaching voor spelling in Beilen

Voor basisscholen en particuliere begeleiding

Extra ondersteuning in de eerste plaats gericht op het leerproces en het bevorderen van studievaardigheden, voor studenten in het basis onderwijs in Beilen en daarna voor het voortgezet onderwijs in Beilen.

Het is een hele uitdaging om kinderen te leren lezen. Bepaalde kinderen pakken dit snel op, terwijl het bij andere kinderen lastiger gaat. Ook in latere leerjaren blijft er vaak een onderscheid in leesniveau aanwezig tussen de uiteenlopende leerlingen. Jammer genoeg heeft u als docent of school niet altijd de uren en bronnen om elk kind de begeleiding te bieden die het behoefte aan heeft. Dat is jammer, aangezien lezen zo belangrijk is in de latere schoolcarrière. Of misschien heeft u wel al heel wat inspanningen gedaan, maar voelt dat toch niet te volstaan? Soms blijft een kind stroef en traag lezen, ondanks dat u al op diverse manieren toegespitste begeleiding heeft aangeboden. Dat kan demotiverend zijn, ook voor u als voor het kind.

Remedial Teaching voor extra begeleiding in spelling op basisscholen in Beilen

In Beilen bieden we gerichte begeleiding aan kinderen op de basisschool van groep 5 tot en met 8 om hun  lees-vaardigheden te verbeteren. In de loop van een periode op de dag is de remedial teacher in Beilen op school ter plaatse om hen te ondersteunen om hun achterstanden in het leren te aanpakken of in een aantal gevallen tegengaan.

Spelling

Blijft een leerling van u steeds maar spelfouten maken? Heeft u dezelfde fout al talrijke keren met een grote rode stift aangeduid en lijkt de leerling er toch niets uit te leren? Het is ontmoedigend voor zowel u als de leerling als de materie maar niet lijkt te beklijven. Op overige vakken haalt die leerling misschien wel goede resultaten, maar die spelfouten blijven toch een struikelblok. U beseft namelijk hoe belangrijk het is om goed te leren spellen. Zowel in de verdere schoolcarrière van de leerling als in het dagelijkse leven is dat ontzettend nuttig. Denk maar aan het opstellen van een cv of sollicitatiebrieven.

RT-Praktijk Leerrijk Leren

Leergebieden en ondersteuning:

– spelling en rekenen groep 5 t/m 8
– begrijpend lezen groep 5 t/m 8
– technisch lezen groep 5 t/m 8
– NT2 – taalondersteuning en hulp

– op locatie RT voor basisonderwijs
– op locatie RT voor voortgezet onderwijs
– op locatie RT 1op1 of groepsbegeleiding

– online 1-op-1 remedial teaching
– online huiswerkbegeleiding VO-leerlingen
– aanleren studievaardigheden VO-leerlingen

Remedial Teaching Spelling in Beilen

Tegenwoordig wordt in Nederland en dus ook in Beilen heel vlug het label ‘dyslexie‘ op een kind geplakt, terwijl slechts 4% van de leerlingen (gemiddeld 1 per klas) het daadwerkelijk lijden aan deze aandoening. Ook voogden komen hier al vlot mee bij de leerkracht als het even niet goed gaat.

Precies zoals kinderen moeite hebben met rekenen, zijn er ook kinderen die last hebben met spelling. Ze hebben precies als bij het vak rekenen uitgebreide instructie nodig. Niet buiten de groep door een spelling specialist, maar juist binnen de groep van de eigen leerkracht.

Slecht in spelling; hoe begeleiden we de leerling in het basisonderwijs?

 

Remedial teaching bij Leerrijk Leren in Beilen

Leerrijk Leren is een praktijk voor Remedial Teaching met uitgebreide ervaring in het aanpakken van deze soort uitdagingen. Met behulp van Remedial Teaching bieden we aangepaste ondersteuning. Dit begint met een uitgebreid onderzoek en eventueel een observatie om te bepalen waar het probleem precies ligt. We voeren een spellingonderzoek uit om exact te identificeren welke problemen er zijn. Kan het zijn dat de leerling een onopgemerkte leerstoornis heeft, zoals dyslexie? Op basis van ons grondig onderzoek stellen we een actieplan op. We stellen en concretiseren de doelen en stellen een stappenplan op. Dit helpt de leerling om te snappen waar hij of zij staat en welke doelen moeten worden bereikt.

Remedial Teaching kan zowel in groepsverband als individueel worden gegeven. We houden rekening houdend met de behoeften van de leerling. Voor Spelling betekent dit vaak dat we terug naar de basis gaan. Onze geschoolde coaches bestuderen samen met de leerling waar het probleem zit en beginnen bijvoorbeeld met het uitleggen van klankgroepen aan de hand van “taal in blokjes”. Met deze methode kan een kind zich visueel voorstellen hoe een woord eruit ziet en hoe dat woord moet worden gesplitst. Door klankgroepen te gebruiken wordt de taal opgedeeld in “blokjes”, wat het voor de leerling begrijpelijker maakt. We proberen dit met zoveel mogelijk afwisseling te doen en op een speelse manier, zodat de leerling betrokken blijft om deel te nemen aan de Remedial Teaching sessies. Onze coaches hebben de expertise om snel te identificeren waar het probleem precies ligt en hoe ze dit moeten aanpakken. Langzaam maar zeker leren ze het kind soepeler te spellen.

Af en toe spelen er andere factoren een rol. Misschien maakt de leerling fouten door stress of faalangst. Het kan zijn dat de leerling niet in zichzelf gelooft of zich niet comfortabel voelt in de klas. Bij Remedial Teaching kijken we naar het hele kind. Er is dus ook ruimte om te aanpakken van de sociaal-emotionele veerkracht. We nemen alle factoren in beschouwing die invloed kunnen hebben op de prestaties van het kind. Met onze kennis en ervaring in Remedial Teaching pakken we al deze problemen op een effectieve manier aan. Iemand die worstelt met faalangst helpen we bijvoorbeeld door samen kleine stapjes te zetten naar uitdagendere oefeningen. Met de tijd zal de leerling realiseren dat ook de moeilijkere oefeningen haalbaar zijn en dat het maken van fouten geaccepteerd wordt, waardoor hij of zij zich meer zelfvertrouwen zal krijgen.

 

Remedial Teaching Leerstrategieën

Ondervindt het kind niet slechts probleem met spelling, maar ook met andere vakken? Het mooie aan Remedial Teaching is dat het een heldere leerstrategie aanleert. Hierbij houden we ook rekening met de toepasbaarheid van deze strategie voor het leren van andere vakken. Aan het einde van de sessies heeft de leerling zonder twijfel grote vorderingen gemaakt op het gebied van spelling. Via Remedial Teaching helpen we het kind emotioneel, in gedrag en in cognitie.

De sociaal-emotionele situatie speelt een grote rol bij de scores die een leerling behaalt. Wellicht een leerling een gebrek aan zelfvertrouwen heeft of struggelt met allerlei problemen? Voelt de leerling zich wel comfortabel in zijn of haar klas? Het is niet onwaarschijnlijk dat als een leerling mindere resultaten haalt, ook zijn of haar eigenwaarde vermindert. Aan deze kwestie werken we tegelijkertijd stap voor stap tijdens de sessies. Met de tijd zal de leerling door het behalen van kleinere doelen meer en meer geloof ontwikkelen in zichzelf. Uiteindelijk zal het kind met een verbeterd zelfbeeld naar de klas komen. In de toekomst zal hij/zij meer bereid zijn om uitdagingen aan te gaan. Door de methoden die we de leerling geven zal hij/zij al snel leren om zelf een moeilijke opgave op te delen in kleinere stapjes en deze succesvol tot een einde te brengen. Tegen het einde van de Remedial Coaching begeleiding zal de leerling dus niet slechts beter kunnen spellen, maar ook een pak meer zelfvertrouwen hebben en betere leerstrategieën kennen.


 

Leerproblemen

Misschien dat er tijdens ons onderzoek dyslexie wordt ontdekt of wellicht zelfs andere leerstoornissen. Denk bijvoorbeeld aan een aandachtsstoornis of een probleem met het verwerken van geluid. Er zijn ook kinderen die in ‘beelden’ denken, in plaats van in woorden. Dit maakt het voor hen lastiger om te onthouden hoe woorden gespeld worden. Ze moeten namelijk eerst al de gesproken vertaling maken van wat ze in hun hoofd zien. In deze specifieke situaties gaan wij op zoek naar een geschikte oplossing!

Remedial teaching bij hoogbegaafdheid

Onze extra ondersteuning is niet alleen gericht op kinderen met studie- of gedragsissues, maar ook op zeer begaafde kinderen. We bieden hen stimulerende lessen op maat om hun talenten verder te vergroten.

Het is essentieel om te vermelden dat remedial teaching anders is dan bijles. Bijles richt zich vaak op het herhalen van eerder onderwezen stof. Onze remedial teacher werkt daarentegen intensief met de kinderen, conform een persoonlijk plan met een helder doel. Hierbij leren ze ook omgaan met hun specifieke leer- of gedragsprobleem.

Ons werkgebied
voor onderwijsinstellingen gaat veel verder

Met behulp van veel enthousiasme ondersteunen we momenteel en in de nabije toekomst lagere scholen en het middelbaar onderwijs uit de onderstaande steden e.o.

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Almere, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Breda, Roermond, Leiden, Arnhem, Maastricht, Deventer, Amersfoort, Woerden, Den Bosch, Bergen op Zoom, Waalwijk, Sittard, Nieuwegein, Gorinchem, Leerdam, IJsselstein, Moordrecht, Ede, Veenendaal, Zwolle, Weert, Helmond, Apeldoorn, Barneveld, Doetinchem, Zaltbommel, Wijchen, Zutphen, Etten-Leur, Oss, Uden, Veghel, Culemborg, Haarlem, Bronckhorst, Montfoort, Zeist, Gouda, Vlissingen, Schiedam, Bodegraven, Waddinxveen, Harderwijk, Almere, Huizen, Ridderkerk, Zwijndrecht, Vlaardingen, Tiel, Geleen, Zoetermeer, Voorburg, Brunssum, en Middelburg.

Remedial Teaching
leeroplossingen en methoden

Relatie voor nascholing, verdieping, training en persoonlijke ontwikkeling
Lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers
Relatie voor intrinsieke motivatie voor persoonlijk ontwikkelen