Ondersteunende remedial teacher voor rekenen op basisscholen in Utrecht

Remedial Teaching voor rekenen in Utrecht

Voor basisscholen en particuliere begeleiding

Extra ondersteuning primair gericht op het leerproces en het bevorderen van studievaardigheden, voor studenten in het lager onderwijs in Utrecht en daarna voor het middelbaar onderwijs in Utrecht.

Rekenen is een ingewikkeld proces. Het is geweldig als een leerling meteen goed met de klas op kan gaan en vlot de moeilijkere opgaven maakt. Maar de rekenlessen zijn niet voor iedereen even gemakkelijk. Wanneer u voor de zoveelste keer dezelfde instructie heeft gedaan en een leerling snapt het nog steeds niet, kan het vruchteloos lijken hier voort te zetten. Het voelt alsof die leerling het gewoon niet wil bevatten. Vanzelfsprekend wilt u niets liever dan het kind de vereiste aandacht geven en hem/haar te begeleiden tot hij weer volledig met de groep kan bijhouden. Vaak is hier geen tijd voor en zitten er ondertussen nog twintig anderen aan het wachten.

Remedial Teaching voor extra rekenbegeleiding op basisscholen in Utrecht

In Utrecht bieden we gerichte begeleiding aan kinderen op de basisschool van groep 5 tot en met 8 om hun wiskunde- en lees-vaardigheden te verbeteren. Tijdens een dagdeel is de remedial teacher in Utrecht op school aanwezig om hen te ondersteunen om hun leerproblemen te verhelpen of in een aantal gevallen voorkomen.

We beginnen altijd met een diepgaand onderzoek om de rekenbekwaamheid van het kind te bepalen en de nodige hulp vast te stellen. Dan stellen we een aangepast lesprogramma samen dat past bij hun eigen behoeften voor wiskunde.

Onze manier van remedial teaching voor rekenen kan individueel plaatsvinden, maar doorgaans is dit in kleinschalige groepen van 2 tot 4 leerlingen uit dezelfde klas. Verder werken we gezamenlijk met de leerkracht om een plan voor in de klas op te stellen en dit te overleggen.

RT-Praktijk Leerrijk Leren

Leergebieden en ondersteuning:

– spelling en rekenen groep 5 t/m 8
– begrijpend lezen groep 5 t/m 8
– technisch lezen groep 5 t/m 8
– NT2 – taalondersteuning en hulp

– op locatie RT voor basisonderwijs
– op locatie RT voor voortgezet onderwijs
– op locatie RT 1op1 of groepsbegeleiding

– online 1-op-1 remedial teaching
– online huiswerkbegeleiding VO-leerlingen
– aanleren studievaardigheden VO-leerlingen

Remedial Teaching Rekenen in Utrecht

Rekenen is een complex proces. Het is fantastisch als een student vanaf de primaire keer goed met de klas mee kan en gemakkelijk de moeilijkere opgaven maakt. Maar de wiskundelessen zijn niet voor iedereen even eenvoudig. Wanneer u voor de tigste keer dezelfde uitleg heeft gedaan en een leerling begrijpt het steeds niet, lijkt het hopeloos hier verder mee te gaan. Het lijkt alsof die leerling het gewoon niet wil bevatten. Vanzelfsprekend wilt u niets liever dan het kind de nodige aandacht geven en hem/haar te helpen tot hij weer volledig met de groep mee kan. Vaak is hier geen tijd voor en zitten er ondertussen nog twintig andere leerlingen te wachten.

 

Remedial teaching bij Leerrijk Leren in Utrecht

Daarvoor biedt Leerrijk Leren extra ondersteuning voor rekenen aan. Via deze op maat gemaakte ondersteuning kunnen wij een leerling op ordelijke wijze helpen bij de groei van zijn of haar rekenbekwaamheid. Eerst gaan we op zoek naar wat juist de oorzaak is van het probleem. Soms is het zo dat ze ergens een beginnende stap gemist hebben, waardoor ze in een volgende fase komen vast te zitten. Maar er kunnen eveneens andere oorzaken meespelen: mogelijk is het kind overbelast, heeft het te onvoldoende zelfvertrouwen of voelt het zich niet goed in zijn vel. Ook kan er een leerstoornis meespelen die tot dan toe nog niet naar boven is gekomen. Het is erg cruciaal om vanuit het begin de juiste oorzaken te achterhalen zodat we efficiënt en toepasselijk te hulp kunnen schieten. Elke oorzaak vraagt immers een andere aanpak. Het kan zelfs ook een mix van verschillende aspecten zijn. Zo kan een kind met dyscalculie een negatief zelfbeeld creëren, waardoor het zelfs meer fouten maakt tijdens het wiskunde doen. Het wordt al gauw een neerwaartse spiraal.

Onze methode

Remedial Teaching kan in groepsverband of individuele setting plaatsvinden. Op basis van uitvoerig preliminair onderzoek en waarnemingen stellen we een gepersonaliseerd traject voor. We gaan systematisch te werk en inspireren het kind om in kleinschalige stappen vooruitgang te boeken. We werken met een ervaren team dat bekend is met uiteenlopende problematieken. De coaches uit ons team weten de kern van de achterstanden te vinden. Zij doorgronden het kind effectief aan en hebben een heldere visie over welke stappen er moeten gezet worden om het kind te doen ontwikkelen. De redenen kunnen divers zijn en daarom verschilt de aanpak per kind.

Bij Remedial Training kijken we naar het complete kind en bieden we het kind middelen aan op maat. Zo kan hij of zij in de nabije toekomst nieuwe content autonoom verwerken. Het gaat dus niet alleen om het intellectuele aspect op dat moment. We verzekeren er uiteraard voor dat het kind vlot mee is met de huidige rekenlessen. Maar we houden rekening met zijn gedragsmatige en sociaal-emotionele kenmerken en wapenen het kind om in de komende tijd zelf hindernissen aan te gaan.

Sociaal emotioneel deel van rekenen

Op sociaal-emotioneel vlak kijken we onder andere naar het zelfperceptie van een leerling. Het is niet vreemd dat als een kind vaak onvoldoendes haalt bij Rekenen, hij/zij na een tijdje veronderstelt dat ie er weinig van kan. Door optimistische verwachtingen uit te spreken en in beheersbare stappen successen te boeken, helpen we het kind om weer in zichzelf te hebben geloof. Daardoor zal hij meer verzekerdheid krijgen in zichzelf om in de toekomst complexe uitdagingen aan te pakken. Ook zal het kind zich meer gemotiveerd voelen om zich in te zetten voor de rekenlessen, doordat hij gelooft dat het wel goed komt. Dankzij de aandacht die we besteden aan de sociaal-emotionele kant, zal het kind weer meer voldoening beleven aan rekenen. Een pessimistische houding kan namelijk de ontwikkeling tegenhouden.

Dyscalculie

Als uit onderzoek gebleken is dat er een onderliggende leerprobleem meespeelt, zoals rekenstoornis, zullen wij de rekencapaciteiten uitgebreid in kaart brengen. Daardoor zien we objectief welke zaken niet zo soepel gaan. Door dan specifiek op deze zaken te werken leren we het kind de nodige vaardigheden op te doen. We zorgen er telkens voor dat deze lessen aansluiten bij zijn studieplan, zodat de verbinding duidelijk is tussen Remedial Teaching en de lessen op school.

Al deze ondersteuning wordt specifiek afgesteld op de pupil. Elk kind is namelijk verschillend. Op basis van wetenschappelijke inzichten, stimulerende coaches en met een solide didactische ervaring kunt u er gerust van zijn dat we een grote bijdrage kunnen bieden voor uw student(en).

Remedial teaching bij hoogbegaafdheid

Onze remedial teaching is niet uitsluitend gericht op kinderen met studie- of gedragsproblemen, maar ook op zeer begaafde kinderen. We bieden hen uitdagende lessen op maat om hun vaardigheden verder te verbeteren.

Het is belangrijk om te benadrukken dat remedial teaching anders is dan bijles. Bijles richt zich meestal op het opfrissen van eerder onderwezen stof. Onze remedial teacher werkt integendeel grondig met de kinderen, op basis van een eigen plan met een helder doel. Hierbij leren ze ook omgaan met hun unieke leer- of gedragsuitdaging.

Ons werkgebied
voor onderwijsinstellingen gaat veel verder

Door middel van veel enthousiasme ondersteunen we heden en in de toekomst lagere scholen en het middelbaar onderwijs uit de volgende steden e.o.

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Almere, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Breda, Roermond, Leiden, Arnhem, Maastricht, Deventer, Amersfoort, Woerden, Den Bosch, Bergen op Zoom, Waalwijk, Sittard, Nieuwegein, Gorinchem, Leerdam, IJsselstein, Moordrecht, Ede, Veenendaal, Zwolle, Weert, Helmond, Apeldoorn, Barneveld, Doetinchem, Zaltbommel, Wijchen, Zutphen, Etten-Leur, Oss, Uden, Veghel, Culemborg, Haarlem, Bronckhorst, Montfoort, Zeist, Gouda, Vlissingen, Schiedam, Bodegraven, Waddinxveen, Harderwijk, Almere, Huizen, Ridderkerk, Zwijndrecht, Vlaardingen, Tiel, Geleen, Zoetermeer, Voorburg, Brunssum, en Middelburg.

Remedial Teaching
leeroplossingen en methoden

Relatie voor nascholing, verdieping, training en persoonlijke ontwikkeling
Lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers
Relatie voor intrinsieke motivatie voor persoonlijk ontwikkelen