Ondersteunende remedial teacher voor rekenen op basisscholen in Nieuwegein

Remedial Teaching voor rekenen in Nieuwegein

Voor basisscholen en particuliere begeleiding

Extra ondersteuning in de eerste plaats gericht op de leerontwikkeling en het het verbeteren van studievaardigheden, voor leerlingen in het lager onderwijs in Nieuwegein en daarna voor het voortgezet onderwijs in Nieuwegein.

Rekenen kan een complex proces zijn. Het is geweldig als een leerling vanaf het begin goed met de klas op kan gaan en snel de ingewikkeldere opgaven maakt. Maar de lessen over rekenen zijn niet voor iedereen even eenvoudig. Wanneer u voor de honderdste keer dezelfde instructie heeft gedaan en een leerling snapt het nog steeds niet, voelt het misschien zinloos hier door te gaan. Het voelt alsof die leerling het eenvoudigweg niet wil begrijpen. Natuurlijk wilt u niets liever dan het kind de nodige aandacht geven en hem/haar te begeleiden tot hij weer helemaal met de groep kan bijhouden. Vaak is hier niet de tijd voor en zijn er ondertussen nog twintig andere leerlingen aan het wachten.

Remedial Teaching voor extra rekenbegeleiding op basisscholen in Nieuwegein

In Nieuwegein bieden we doelgerichte begeleiding aan kinderen op de basisschool van groep 5 tot en met 8 om hun getal- en spelling-vaardigheden te verbeteren. In de loop van een deel van de dag is de remedial teacher in Nieuwegein op school beschikbaar om hen te ondersteunen om hun achterstanden in het leren te verhelpen of in sommige gevallen voorkomen.

We komen op gang altijd met een diepgaand onderzoek om de wiskundige bekwaamheid van het kind te bepalen en de nodige hulp vast te stellen. Daarna stellen we een persoonlijk lesprogramma samen dat aansluit bij hun specifieke behoeften voor het rekenen.

Onze vorm van remedial teaching voor getallen kan individueel plaatsvinden, maar meestal is dit in kleine groepen van 2 tot 4 leerlingen uit hetzelfde jaar. Verder werken we samen met de onderwijzer om een plan voor in de klas op te stellen en dit te overleggen.

RT-Praktijk Leerrijk Leren

Leergebieden en ondersteuning:

– spelling en rekenen groep 5 t/m 8
– begrijpend lezen groep 5 t/m 8
– technisch lezen groep 5 t/m 8
– NT2 – taalondersteuning en hulp

– op locatie RT voor basisonderwijs
– op locatie RT voor voortgezet onderwijs
– op locatie RT 1op1 of groepsbegeleiding

– online 1-op-1 remedial teaching
– online huiswerkbegeleiding VO-leerlingen
– aanleren studievaardigheden VO-leerlingen

Remedial Teaching Rekenen in Nieuwegein

Rekenen is een moeilijk proces. Het is geweldig als een kind vanaf de primaire keer goed met de klas mee kan en snel de moeilijkere opgaven maakt. Maar de rekenlessen zijn niet voor elk kind even eenvoudig. Wanneer u voor de tigste keer dezelfde uitleg heeft gedaan en een leerling begrijpt het nog steeds niet, lijkt het hopeloos hier verder mee te gaan. Het lijkt alsof die kind het gewoon niet wil snappen. Natuurlijk wilt u niets liever dan het student de nodige aandacht geven en hem/haar te helpen tot hij weer compleet met de groep mee kan. Vaak is hier geen tijd voor en zitten er ondertussen nog twintig andere kinderen te wachten.

 

Remedial teaching bij Leerrijk Leren in Nieuwegein

Daarom biedt Leerrijk Leren extra ondersteuning voor getallen aan. Via deze individuele ondersteuning kunnen wij een leerling op gestructureerde wijze helpen bij de groei van zijn of haar rekenvaardigheden. Eerst gaan we op zoek naar wat exact de oorzaak is van het issue. Soms is het zo dat ze ergens een initiële stap verzuimd hebben, waardoor ze in een volgende fase niet verder komen. Maar er kunnen eveneens andere factoren meespelen: misschien is het kind overgestimuleerd, heeft het te onvoldoende zelfvertrouwen of voelt het zich niet comfortabel in zijn vel. Ook kan er een leerbelemmering meespelen die tot dan toe nog niet naar boven is gekropen. Het is erg belangrijk om van bij het begin de correcte oorzaken te achterhalen zodat we effectief en geschikt te hulp kunnen schieten. Elke oorzaak vraagt immers een andere aanpak. Het kan ook nog een samenloop van verschillende aspecten zijn. Zo kan een kind met rekenproblemen een laag zelfbeeld ontwikkelen, waardoor het daarnaast meer fouten maakt tijdens het rekenen. Het wordt al vlug een neerwaartse spiraal.

Onze methode

Remedial Teaching kan in een groep setting of individuele setting plaatsvinden. Op basis van grondig vooronderzoek en beoordelingen stellen we een op maat gemaakt traject voor. We gaan gestructureerd te werk en stimuleren het kind om in kleinschalige stappen verbetering te boeken. We werken met een bekwaam team dat bekend is met diverse problematieken. De trainers uit ons team weten de hart van de leerachterstanden te vinden. Zij voelen het kind diepgaand aan en hebben een expliciete visie over welke stappen er uitgevoerd moeten worden om het kind te doen ontwikkelen. De redenen kunnen divers zijn en daarom verschilt de aanpak per kind.

Bij Remedial Training kijken we naar het hele kind en bieden we het kind handvatten aan op maat. Zo kan hij of zij in de toekomst nieuwe materiaal zelfstandig verwerken. Het gaat dus niet alleen om het cognitieve aspect op dat moment. We garanderen er vanzelfsprekend voor dat het kind vlot mee is met de actuele rekenlessen. Maar we houden rekening met zijn gedragsmatige en sociaal-emotionele kenmerken en bewapenen het kind om in de toekomst zelf hindernissen aan te gaan.

Sociaal emotioneel deel van rekenen

Op emotioneel vlak kijken we onder andere naar het zelfperceptie van een leerling. Het is niet ongewoon dat als een kind regelmatig slechte cijfers haalt bij Rekenen, hij/zij na verloop van tijd veronderstelt dat ie er weinig van kan. Door optimistische verwachtingen uit te spreken en in kleine stappen triomfen te boeken, helpen we het kind om weer in zichzelf te geloven. Daardoor zal hij meer zelfvertrouwen krijgen in zichzelf om in de toekomst complexe uitdagingen aan te pakken. Ook zal het kind zich meer enthousiast voelen om zich in te zetten voor de rekenlessen, doordat hij heeft vertrouwen dat het wel goed komt. Dankzij de aandacht die we besteden aan de sociaal-emotionele kant, zal het kind weer meer tevredenheid beleven aan rekenen. Een negatieve houding kan namelijk de ontwikkeling tegenhouden.

Dyscalculie

Als uit studie gebleken is dat er een onderliggende leerprobleem meespeelt, zoals rekenstoornis, zullen wij de rekenvaardigheden uitgebreid in kaart brengen. Daardoor zien we objectief welke zaken niet zo goed gaan. Door dan specifiek op deze zaken te werken leren we het kind de nodige bekwaamheden op te doen. We zorgen er telkens voor dat deze oefeningen aansluiten bij zijn studieplan, zodat de link duidelijk is tussen Remedial Teaching en de vakken op school.

Al deze begeleiding wordt specifiek afgesteld op de student. Elk kind is namelijk verschillend. Op basis van academische kennis, motiverende coaches en met een sterke didactische ervaring kunt u er verzekerd van zijn dat we een grote toegevoegde waarde kunnen bieden voor uw student(en).

Remedial teaching bij hoogbegaafdheid

Onze extra ondersteuning is niet enkel gericht op kinderen met educatieve of gedragsproblemen, maar ook op buitengewoon begaafde kinderen. We bieden hen interessante lessen op maat om hun vaardigheden verder te vergroten.

Het is essentieel om te vermelden dat remedial teaching niet hetzelfde is als bijles. Bijles richt zich doorgaans op het herhalen van eerder gegeven materiaal. Onze remedial teacher werkt integendeel diepgaand met de kinderen, op basis van een individueel plan met een concreet doel. Hierbij leren ze ook omgaan met hun bepaalde leer- of gedragsissue.

Ons werkgebied
voor onderwijsinstellingen gaat veel verder

Met veel enthousiasme ondersteunen we momenteel en in de komende tijden basisscholen en het middelbaar onderwijs uit de volgende steden e.o.

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Almere, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Breda, Roermond, Leiden, Arnhem, Maastricht, Deventer, Amersfoort, Woerden, Den Bosch, Bergen op Zoom, Waalwijk, Sittard, Nieuwegein, Gorinchem, Leerdam, IJsselstein, Moordrecht, Ede, Veenendaal, Zwolle, Weert, Helmond, Apeldoorn, Barneveld, Doetinchem, Zaltbommel, Wijchen, Zutphen, Etten-Leur, Oss, Uden, Veghel, Culemborg, Haarlem, Bronckhorst, Montfoort, Zeist, Gouda, Vlissingen, Schiedam, Bodegraven, Waddinxveen, Harderwijk, Almere, Huizen, Ridderkerk, Zwijndrecht, Vlaardingen, Tiel, Geleen, Zoetermeer, Voorburg, Brunssum, en Middelburg.

Remedial Teaching
leeroplossingen en methoden

Relatie voor nascholing, verdieping, training en persoonlijke ontwikkeling
Lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers
Relatie voor intrinsieke motivatie voor persoonlijk ontwikkelen