Ondersteunende remedial teacher voor rekenen op basisscholen in Huis ter Heide (Utrecht)

Remedial Teaching voor rekenen in Huis ter Heide (Utrecht)

Voor basisscholen en particuliere begeleiding

Extra ondersteuning in de eerste plaats gericht op de leerontwikkeling en het het verbeteren van studievaardigheden, voor scholieren in het basis onderwijs in Huis ter Heide (Utrecht) en daarna voor het secundair onderwijs in Huis ter Heide (Utrecht).

Rekenen is een ingewikkeld proces. Het is fantastisch als een leerling vanaf het begin goed met de klas mee kan en vlot de ingewikkeldere opgaven maakt. Maar de lessen in rekenen zijn niet voor alle leerlingen even gemakkelijk. Wanneer u voor de talloze keer dezelfde instructie heeft gedaan en een leerling snapt het nog steeds niet, voelt het misschien zinloos hier door te gaan. Het voelt alsof die leerling het eenvoudigweg niet wil bevatten. Natuurlijk wilt u niets liever dan het kind de nodige aandacht geven en ze te begeleiden tot hij weer volledig met de groep kan bijhouden. Vaak is hier weinig tijd voor en zitten er ondertussen nog twintig andere leerlingen aan het wachten.

Remedial Teaching voor extra rekenbegeleiding op basisscholen in Huis ter Heide (Utrecht)

In Huis ter Heide (Utrecht) bieden we specifieke begeleiding aan kinderen op de basisschool van groep 5 tot en met 8 om hun wiskunde- en spelling-vaardigheden te verbeteren. Tijdens een periode op de dag is de remedial teacher in Huis ter Heide (Utrecht) op school ter plaatse om hen te ondersteunen om hun achterstanden in het leren te verhelpen of in een aantal gevallen tegengaan.

We komen op gang altijd met een uitgebreid onderzoek om de rekenvaardigheid van het kind te identificeren en de vereiste hulp te bepalen. Dan stellen we een persoonlijk lesprogramma samen dat past bij hun specifieke behoeften voor het rekenen.

Onze stijl van remedial teaching voor rekenen kan individueel plaatsvinden, maar meestal is dit in kleine groepjes van 2 tot 4 leerlingen uit dezelfde groep. Bovendien werken we in samenwerking met de leerkracht om een plan voor in de klas op te stellen en dit te bespreken.

RT-Praktijk Leerrijk Leren

Leergebieden en ondersteuning:

– spelling en rekenen groep 5 t/m 8
– begrijpend lezen groep 5 t/m 8
– technisch lezen groep 5 t/m 8
– NT2 – taalondersteuning en hulp

– op locatie RT voor basisonderwijs
– op locatie RT voor voortgezet onderwijs
– op locatie RT 1op1 of groepsbegeleiding

– online 1-op-1 remedial teaching
– online huiswerkbegeleiding VO-leerlingen
– aanleren studievaardigheden VO-leerlingen

Remedial Teaching Rekenen in Huis ter Heide (Utrecht)

Rekenen is een moeilijk proces. Het is prachtig als een student vanaf de eerste keer goed met de klas mee kan en snel de moeilijkere opgaven maakt. Maar de rekenlessen zijn niet voor iedereen even gemakkelijk. Wanneer u voor de zoveelste keer dezelfde uitleg heeft gedaan en een student begrijpt het nog steeds niet, lijkt het zinloos hier verder mee te gaan. Het lijkt alsof die leerling het gewoon niet wil snappen. Uiteraard wilt u niets liever dan het student de nodige aandacht geven en hem/haar te ondersteunen tot hij weer volledig met de groep mee kan. Vaak is hier niet de tijd voor en zitten er ondertussen nog twintig andere kinderen te wachten.

 

Remedial teaching bij Leerrijk Leren in Huis ter Heide (Utrecht)

Daarvoor biedt Leerrijk Leren bijzondere hulp voor getallen aan. Via deze gepersonaliseerde ondersteuning kunnen wij een leerling op ordelijke wijze helpen bij de groei van zijn of haar wiskundige vaardigheden. Eerst gaan we op zoek naar wat juist de grond is van het complicatie. Soms is het zo dat ze ergens een initiële stap gemist hebben, waardoor ze in een volgende fase komen vast te zitten. Maar er kunnen eveneens andere oorzaken meespelen: mogelijk is het kind overprikkeld, heeft het te onvoldoende zelfvertrouwen of voelt het zich niet prettig in zijn vel. Ook kan er een leerbelemmering meespelen die tot dan toe nog niet naar boven is gekropen. Het is erg belangrijk om vanuit het begin de passende oorzaken te achterhalen zodat we effectief en geschikt te hulp kunnen komen. Elke oorzaak vraagt namelijk een andere methode. Het kan ook nog een samenloop van verschillende aspecten zijn. Zo kan een kind met rekenstoornis een laag zelfbeeld ontstaan, waardoor het nóg meer fouten maakt tijdens het rekenen. Het wordt al vlug een oneindige lus.

Onze methode

Remedial Teaching kan in een groepscontext of persoonlijke setting plaatsvinden. Op basis van diepgaand vooronderzoek en observaties stellen we een op maat gemaakt traject voor. We gaan systematisch te werk en motiveren het kind om in beheersbare stappen progressie te boeken. We werken met een deskundig team dat vertrouwd is met verschillende problematieken. De coaches uit ons team weten de essentie van de leerachterstanden te vinden. Zij begrijpen het kind goed aan en hebben een heldere visie over welke stappen er moeten gezet worden om het kind te doen ontwikkelen. De redenen kunnen uiteenlopend zijn en daarom wijzigt de aanpak per kind.

Bij Remedial Training kijken we naar het volledige kind en reiken we het kind middelen aan op maat. Zo kan hij of zij in de toekomende tijd nieuwe materiaal autonoom verwerken. Het gaat dus niet alleen om het cognitieve aspect op dat moment. We garanderen er natuurlijk voor dat het kind goed mee is met de bestaande rekenlessen. Maar we houden ook rekening met zijn gedragsgerelateerde en gevoelsmatige kenmerken en rusten het kind om in de komende tijd zelf hindernissen aan te gaan.

Sociaal emotioneel deel van rekenen

Op sociaal-emotioneel vlak kijken we onder andere naar het zelfwaarneming van een leerling. Het is niet ongewoon dat als een kind vaak slechte cijfers haalt bij Rekenen, hij/zij na een tijdje veronderstelt dat ie er weinig van kan. Door optimistische verwachtingen uit te spreken en in kleine stappen successen te boeken, helpen we het kind om terug in zichzelf te hebben geloof. Daardoor zal hij meer vertrouwen krijgen in zichzelf om in de toekomst complexe uitdagingen aan te pakken. Ook zal het kind zich meer gedreven voelen om zich in te zetten voor de rekenlessen, doordat hij heeft vertrouwen dat het wel goed komt. Dankzij de focus die we besteden aan de gevoelsmatige kant, zal het kind weer meer tevredenheid beleven aan rekenen. Een slechte instelling kan namelijk de ontwikkeling tegenhouden.

Dyscalculie

Als uit onderzoek gebleken is dat er een onderliggende leerstoornis meespeelt, zoals dyscalculie, zullen wij de rekencompetenties uitgebreid in kaart brengen. Daardoor zien we objectief welke zaken niet zo goed gaan. Door dan specifiek op deze zaken te werken leren we het kind de nodige competenties op te doen. We zorgen er telkens voor dat deze oefeningen aansluiten bij zijn studieplan, zodat de connectie duidelijk is tussen Remedial Teaching en de cursussen op school.

Al deze begeleiding wordt specifiek afgesteld op de pupil. Elk kind is namelijk anders. Op basis van gebaseerd op onderzoek, stimulerende coaches en met een solide didactische ervaring kunt u er gerust van zijn dat we een grote toegevoegde waarde kunnen bieden voor uw leerling(en).

Remedial teaching bij hoogbegaafdheid

Onze extra ondersteuning is niet enkel gericht op kinderen met leer- of gedragsproblemen, maar ook op zeer begaafde kinderen. We bieden hen uitdagende lessen op maat om hun bekwaamheden verder te verbeteren.

Het is belangrijk om te vermelden dat remedial teaching verschilt van bijles. Bijles richt zich meestal op het opnieuw doornemen van eerder aangeboden lesstof. Onze remedial teacher werkt daarentegen intensief met de kinderen, volgens een persoonlijk plan met een concreet doel. Hierbij leren ze ook omgaan met hun unieke studie- of gedragsuitdaging.

Ons werkgebied
voor onderwijsinstellingen gaat veel verder

Met veel gedrevenheid ondersteunen we heden en in de toekomst basisscholen en het middelbaar onderwijs uit de volgende steden e.o.

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Almere, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Breda, Roermond, Leiden, Arnhem, Maastricht, Deventer, Amersfoort, Woerden, Den Bosch, Bergen op Zoom, Waalwijk, Sittard, Nieuwegein, Gorinchem, Leerdam, IJsselstein, Moordrecht, Ede, Veenendaal, Zwolle, Weert, Helmond, Apeldoorn, Barneveld, Doetinchem, Zaltbommel, Wijchen, Zutphen, Etten-Leur, Oss, Uden, Veghel, Culemborg, Haarlem, Bronckhorst, Montfoort, Zeist, Gouda, Vlissingen, Schiedam, Bodegraven, Waddinxveen, Harderwijk, Almere, Huizen, Ridderkerk, Zwijndrecht, Vlaardingen, Tiel, Geleen, Zoetermeer, Voorburg, Brunssum, en Middelburg.

Remedial Teaching
leeroplossingen en methoden

Relatie voor nascholing, verdieping, training en persoonlijke ontwikkeling
Lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers
Relatie voor intrinsieke motivatie voor persoonlijk ontwikkelen