Ondersteunende remedial teacher voor rekenen op basisscholen in Haarlem

Remedial Teaching voor rekenen in Haarlem

Voor basisscholen en particuliere begeleiding

Extra ondersteuning in de eerste plaats gericht op de leerontwikkeling en het ontwikkelen van studievaardigheden, voor leerlingen in het basis onderwijs in Haarlem en daarna voor het voortgezet onderwijs in Haarlem.

Het proces van rekenen is ingewikkeld. Het is prachtig als een leerling vanaf het begin goed met de klas kan bijhouden en snel de moeilijkere opgaven maakt. Maar de lessen in rekenen zijn niet voor iedereen even eenvoudig. Wanneer u voor de zoveelste keer dezelfde uitleg heeft gedaan en een leerling snapt het nog steeds niet, voelt het misschien zinloos hier voort te zetten. Het voelt alsof die leerling het eenvoudigweg niet wil snappen. Uiteraard wilt u niets liever dan het kind de vereiste aandacht geven en ze te begeleiden tot hij weer helemaal met de groep op kan gaan. Meestal is hier geen tijd voor en zitten er ondertussen nog twintig andere leerlingen in afwachting.

Remedial Teaching voor extra rekenbegeleiding op basisscholen in Haarlem

In Haarlem bieden we specifieke begeleiding aan kinderen op de basisschool van groep 5 tot en met 8 om hun reken- en spelling-vaardigheden te verbeteren. Gedurende een periode op de dag is de remedial teacher in Haarlem op school aanwezig om hen te ondersteunen om hun leerachterstanden te verhelpen of in een aantal gevallen vermijden.

We komen op gang altijd met een grondig onderzoek om de rekenvaardigheid van het kind te bepalen en de nodige hulp te bepalen. Daarna stellen we een aangepast lesprogramma samen dat aansluit bij hun eigen behoeften voor het rekenen.

Onze stijl van remedial teaching voor wiskunde kan persoonlijk plaatsvinden, maar gewoonlijk is dit in kleine groepen van 2 tot 4 leerlingen uit dezelfde groep. Bovendien werken we samen met de onderwijzer om een plan voor in de klas op te stellen en dit te bespreken.

RT-Praktijk Leerrijk Leren

Leergebieden en ondersteuning:

– spelling en rekenen groep 5 t/m 8
– begrijpend lezen groep 5 t/m 8
– technisch lezen groep 5 t/m 8
– NT2 – taalondersteuning en hulp

– op locatie RT voor basisonderwijs
– op locatie RT voor voortgezet onderwijs
– op locatie RT 1op1 of groepsbegeleiding

– online 1-op-1 remedial teaching
– online huiswerkbegeleiding VO-leerlingen
– aanleren studievaardigheden VO-leerlingen

Remedial Teaching Rekenen in Haarlem

Rekenen is een complex proces. Het is prachtig als een kind vanaf de primaire keer goed met de klas mee kan en snel de moeilijkere opgaven maakt. Maar de wiskundelessen zijn niet voor elk kind even eenvoudig. Wanneer u voor de zoveelste keer dezelfde uitleg heeft gedaan en een leerling begrijpt het steeds niet, lijkt het vruchteloos hier verder mee te gaan. Het lijkt alsof die kind het gewoon niet wil snappen. Vanzelfsprekend wilt u niets liever dan het kind de nodige aandacht geven en hem/haar te ondersteunen tot hij weer compleet met de groep mee kan. Vaak is hier niet de tijd voor en zitten er tussentijds nog twintig andere kinderen te wachten.

 

Remedial teaching bij Leerrijk Leren in Haarlem

Daarvoor biedt Leerrijk Leren bijzondere hulp voor rekenen aan. Via deze gepersonaliseerde ondersteuning kunnen wij een leerling op systematische wijze helpen bij de groei van zijn of haar rekenbekwaamheid. Eerst gaan we op zoek naar wat exact de reden is van het probleem. Soms is het zo dat ze ergens een beginnende stap gemist hebben, waardoor ze in een latere fase niet verder komen. Maar er kunnen ook andere factoren meespelen: misschien is het kind overbelast, heeft het te onvoldoende zelfvertrouwen of voelt het zich niet comfortabel in zijn vel. Ook kan er een leerprobleem meespelen die tot dan toe nog niet naar boven is gekropen. Het is erg essentieel om van bij het begin de juiste oorzaken te identificeren zodat we doelmatig en geschikt te hulp kunnen bieden. Elke oorzaak vraagt namelijk een andere benadering. Het kan zelfs ook een samenloop van verschillende elementen zijn. Zo kan een kind met rekenstoornis een negatief zelfbeeld creëren, waardoor het zelfs meer fouten maakt tijdens het rekenen. Het wordt al snel een neerwaartse spiraal.

Onze methode

Remedial Teaching kan in een groepscontext of individuele setting plaatsvinden. Op basis van uitvoerig preliminair onderzoek en waarnemingen stellen we een gepersonaliseerd traject voor. We gaan methodisch te werk en inspireren het kind om in beheersbare stappen progressie te boeken. We werken met een bekwaam team dat thuis is met diverse problematieken. De trainers uit ons team weten de essentie van de leerachterstanden te vinden. Zij doorgronden het kind diepgaand aan en hebben een expliciete visie over welke stappen er uitgevoerd moeten worden om het kind te doen groeien. De redenen kunnen uiteenlopend zijn en daarom varieert de aanpak per kind.

Bij Remedial Training kijken we naar het hele kind en geven we het kind middelen aan op maat. Zo kan hij of zij in de toekomst nieuwe materiaal autonoom verwerken. Het gaat dus niet alleen om het intellectuele aspect op dat moment. We verzekeren er natuurlijk voor dat het kind goed mee is met de actuele rekenlessen. Maar we houden ook rekening met zijn behaviorale en gevoelsmatige kenmerken en wapenen het kind om in de toekomst zelf uitdagingen aan te gaan.

Sociaal emotioneel deel van rekenen

Op emotioneel vlak kijken we onder andere naar het zelfbeeld van een leerling. Het is niet ongewoon dat als een kind vaak slechte cijfers haalt bij Rekenen, hij/zij na een bepaalde periode veronderstelt dat ie er weinig van kan. Door positieve voorspellingen uit te spreken en in kleinschalige stappen triomfen te boeken, helpen we het kind om opnieuw in zichzelf te vertrouwen. Daardoor zal hij meer verzekerdheid krijgen in zichzelf om in de toekomende tijd complexe uitdagingen aan te pakken. Ook zal het kind zich meer gedreven voelen om zich in te zetten voor de rekenlessen, doordat hij heeft vertrouwen dat het wel goed komt. Dankzij de aandacht die we besteden aan de gevoelsmatige kant, zal het kind weer meer plezier beleven aan rekenen. Een negatieve houding kan namelijk de ontwikkeling tegenhouden.

Dyscalculie

Als uit studie gebleken is dat er een onderliggende leerstoornis meespeelt, zoals rekenstoornis, zullen wij de rekenvaardigheden uitgebreid in kaart brengen. Daardoor zien we helder welke zaken niet zo soepel gaan. Door dan specifiek op deze zaken te werken leren we het kind de nodige competenties op te doen. We zorgen er telkens voor dat deze oefeningen aansluiten bij zijn studieplan, zodat de verbinding duidelijk is tussen Remedial Teaching en de lessen op school.

Al deze begeleiding wordt specifiek afgesteld op de student. Elk kind is namelijk uniek. Op basis van wetenschappelijke inzichten, motiverende coaches en met een solide didactische ervaring kunt u er gerust van zijn dat we een grote bijdrage kunnen bieden voor uw pupil(len).

Remedial teaching bij hoogbegaafdheid

Onze individuele begeleiding is niet uitsluitend gericht op kinderen met studie- of gedragsissues, maar ook op zeer begaafde kinderen. We bieden hen interessante lessen op maat om hun bekwaamheden verder te verbeteren.

Het is essentieel om te vermelden dat remedial teaching niet hetzelfde is als bijles. Bijles richt zich vaak op het opnieuw doornemen van eerder aangeboden lesstof. Onze remedial teacher werkt daarentegen grondig met de kinderen, volgens een individueel plan met een concreet doel. Hierbij leren ze ook omgaan met hun specifieke educatieve of gedragsissue.

Ons werkgebied
voor onderwijsinstellingen gaat veel verder

Met veel passie ondersteunen we nu en in de nabije toekomst basisscholen en het voortgezet onderwijs uit de onderstaande steden e.o.

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Almere, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Breda, Roermond, Leiden, Arnhem, Maastricht, Deventer, Amersfoort, Woerden, Den Bosch, Bergen op Zoom, Waalwijk, Sittard, Nieuwegein, Gorinchem, Leerdam, IJsselstein, Moordrecht, Ede, Veenendaal, Zwolle, Weert, Helmond, Apeldoorn, Barneveld, Doetinchem, Zaltbommel, Wijchen, Zutphen, Etten-Leur, Oss, Uden, Veghel, Culemborg, Haarlem, Bronckhorst, Montfoort, Zeist, Gouda, Vlissingen, Schiedam, Bodegraven, Waddinxveen, Harderwijk, Almere, Huizen, Ridderkerk, Zwijndrecht, Vlaardingen, Tiel, Geleen, Zoetermeer, Voorburg, Brunssum, en Middelburg.

Remedial Teaching
leeroplossingen en methoden

Relatie voor nascholing, verdieping, training en persoonlijke ontwikkeling
Lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers
Relatie voor intrinsieke motivatie voor persoonlijk ontwikkelen