Ondersteunende remedial teacher voor rekenen op basisscholen in Gouda

Remedial Teaching voor rekenen in Gouda

Voor basisscholen en particuliere begeleiding

Extra ondersteuning primair gericht op de ontwikkeling van leren en het ontwikkelen van studievaardigheden, voor studenten in het basisonderwijs in Gouda en daarna voor het secundair onderwijs in Gouda.

Rekenen is een ingewikkeld proces. Het is fantastisch als een leerling vanaf het begin goed met de klas kan bijhouden en gemakkelijk de moeilijkere opgaven maakt. Maar de lessen in rekenen zijn niet voor elke leerling even simpel. Wanneer u voor de honderdste keer hetzelfde lesje heeft gedaan en een leerling vat het nog steeds niet, lijkt het zinloos hier verder mee te gaan. Het schijnt alsof die leerling het gewoon niet wil begrijpen. Natuurlijk wilt u niets liever dan het kind de nodige aandacht geven en hem/haar te begeleiden tot hij weer volledig met de groep kan bijhouden. Vaak is hier geen tijd voor en zitten er ondertussen nog twintig anderen in afwachting.

Remedial Teaching voor extra rekenbegeleiding op basisscholen in Gouda

In Gouda bieden we gerichte begeleiding aan kinderen op de basisschool van groep 5 tot en met 8 om hun getal- en taal-vaardigheden te verbeteren. In de loop van een dagdeel is de remedial teacher in Gouda op school aanwezig om hen te ondersteunen om hun leerachterstanden te aanpakken of in een aantal gevallen voorkomen.

We beginnen altijd met een diepgaand onderzoek om de rekenvaardigheid van het kind te identificeren en de nodige hulp vast te stellen. Vervolgens stellen we een op maat gemaakt lesprogramma samen dat tegemoetkomt bij hun specifieke behoeften voor wiskunde.

Onze stijl van remedial teaching voor wiskunde kan een-op-een plaatsvinden, maar meestal is dit in kleine groepen van 2 tot 4 leerlingen uit dezelfde klas. Verder werken we in samenwerking met de docent om een plan voor in de klas op te stellen en dit te overleggen.

RT-Praktijk Leerrijk Leren

Leergebieden en ondersteuning:

– spelling en rekenen groep 5 t/m 8
– begrijpend lezen groep 5 t/m 8
– technisch lezen groep 5 t/m 8
– NT2 – taalondersteuning en hulp

– op locatie RT voor basisonderwijs
– op locatie RT voor voortgezet onderwijs
– op locatie RT 1op1 of groepsbegeleiding

– online 1-op-1 remedial teaching
– online huiswerkbegeleiding VO-leerlingen
– aanleren studievaardigheden VO-leerlingen

Remedial Teaching Rekenen in Gouda

Rekenen is een ingewikkeld proces. Het is prachtig als een student vanaf de eerste keer goed met de klas mee kan en vlot de moeilijkere opgaven maakt. Maar de rekenlessen zijn niet voor iedereen even eenvoudig. Wanneer u voor de zoveelste keer dezelfde uitleg heeft gedaan en een student begrijpt het steeds weer niet, lijkt het vruchteloos hier verder mee te gaan. Het lijkt alsof die leerling het gewoon niet wil bevatten. Vanzelfsprekend wilt u niets liever dan het kind de nodige aandacht geven en hem/haar te helpen tot hij weer helemaal met de groep mee kan. Vaak is hier niet de tijd voor en zitten er intussen nog twintig andere kinderen te wachten.

 

Remedial teaching bij Leerrijk Leren in Gouda

Om die reden biedt Leerrijk Leren remedial teaching voor getallen aan. Via deze op maat gemaakte ondersteuning kunnen wij een leerling op systematische wijze helpen bij de ontwikkeling van zijn of haar rekenbekwaamheid. Eerst gaan we op zoek naar wat precies de grond is van het probleem. Soms is het zo dat ze ergens een initiële stap verzuimd hebben, waardoor ze in een latere fase niet verder komen. Maar er kunnen evenzeer andere redenen meespelen: wellicht is het kind overgestimuleerd, heeft het te niet genoeg zelfvertrouwen of voelt het zich niet prettig in zijn vel. Ook kan er een leerprobleem meespelen die tot dan toe nog niet naar boven is gekomen. Het is erg essentieel om vanaf het begin de correcte oorzaken te achterhalen zodat we efficiënt en gepast te hulp kunnen bieden. Elke oorzaak vraagt indeed een andere methode. Het kan ook nog een mix van verschillende elementen zijn. Zo kan een kind met rekenproblemen een laag zelfbeeld ontwikkelen, waardoor het daarnaast meer fouten maakt tijdens het rekenen. Het wordt al snel een oneindige lus.

Onze methode

Remedial Teaching kan in een groepscontext of individuele setting plaatsvinden. Op basis van uitvoerig voorafgaand onderzoek en beoordelingen stellen we een op maat gemaakt traject voor. We gaan methodisch te werk en stimuleren het kind om in kleine stappen progressie te boeken. We werken met een deskundig team dat bekend is met verschillende problematieken. De coaches uit ons team weten de essentie van de leerachterstanden te vinden. Zij voelen het kind effectief aan en hebben een duidelijke visie over welke stappen er moeten gezet worden om het kind te doen vooruitgaan. De redenen kunnen uiteenlopend zijn en daarom varieert de aanpak per kind.

Bij Remedial Training kijken we naar het complete kind en bieden we het kind handvatten aan op maat. Zo kan hij of zij in de toekomende tijd nieuwe leerstof zelfstandig verwerken. Het gaat dus niet uitsluitend om het intellectuele aspect op dat moment. We zorgen er natuurlijk voor dat het kind efficiënt mee is met de huidige rekenlessen. Maar we houden ook rekening met zijn gedragsmatige en emotionele kenmerken en rusten het kind om in de komende tijd zelf hindernissen aan te gaan.

Sociaal emotioneel deel van rekenen

Op emotioneel vlak kijken we onder andere naar het zelfwaarneming van een leerling. Het is niet abnormaal dat als een kind regelmatig onvoldoendes haalt bij Rekenen, hij/zij na een tijdje veronderstelt dat ie er weinig van kan. Door optimistische verwachtingen uit te spreken en in kleinschalige stappen successen te boeken, helpen we het kind om opnieuw in zichzelf te geloven. Daardoor zal hij meer vertrouwen krijgen in zichzelf om in de nabije toekomst complexe uitdagingen aan te pakken. Ook zal het kind zich meer enthousiast voelen om zich in te zetten voor de rekenlessen, doordat hij heeft vertrouwen dat het wel goed komt. Dankzij de aandacht die we besteden aan de sociaal-emotionele kant, zal het kind weer meer plezier beleven aan rekenen. Een pessimistische houding kan namelijk de groei tegenhouden.

Dyscalculie

Als uit analyse gebleken is dat er een onderliggende leerstoornis meespeelt, zoals rekenstoornis, zullen wij de rekencompetenties uitgebreid in kaart brengen. Daardoor zien we objectief welke zaken niet zo vlot gaan. Door dan specifiek op deze zaken te werken leren we het kind de nodige bekwaamheden op te doen. We zorgen er telkens voor dat deze lessen aansluiten bij zijn studieplan, zodat de verbinding duidelijk is tussen Remedial Teaching en de vakken op school.

Al deze begeleiding wordt specifiek afgesteld op de leerling. Elk kind is namelijk uniek. Op basis van academische kennis, stimulerende coaches en met een sterke didactische ervaring kunt u er zeker van zijn dat we een grote bijdrage kunnen bieden voor uw leerling(en).

Remedial teaching bij hoogbegaafdheid

Onze individuele begeleiding is niet uitsluitend gericht op kinderen met educatieve of gedragsuitdagingen, maar ook op hoogbegaafde kinderen. We bieden hen stimulerende lessen op maat om hun bekwaamheden verder te ontwikkelen.

Het is belangrijk om te benadrukken dat remedial teaching niet hetzelfde is als bijles. Bijles richt zich vaak op het opnieuw doornemen van eerder gegeven materiaal. Onze remedial teacher werkt daarentegen diepgaand met de kinderen, op basis van een eigen plan met een helder doel. Hierbij leren ze ook omgaan met hun unieke educatieve of gedragsprobleem.

Ons werkgebied
voor onderwijsinstellingen gaat veel verder

Met veel enthousiasme ondersteunen we nu en in de nabije toekomst elementaire scholen en het middelbaar onderwijs uit de aangegeven steden e.o.

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Almere, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Breda, Roermond, Leiden, Arnhem, Maastricht, Deventer, Amersfoort, Woerden, Den Bosch, Bergen op Zoom, Waalwijk, Sittard, Nieuwegein, Gorinchem, Leerdam, IJsselstein, Moordrecht, Ede, Veenendaal, Zwolle, Weert, Helmond, Apeldoorn, Barneveld, Doetinchem, Zaltbommel, Wijchen, Zutphen, Etten-Leur, Oss, Uden, Veghel, Culemborg, Haarlem, Bronckhorst, Montfoort, Zeist, Gouda, Vlissingen, Schiedam, Bodegraven, Waddinxveen, Harderwijk, Almere, Huizen, Ridderkerk, Zwijndrecht, Vlaardingen, Tiel, Geleen, Zoetermeer, Voorburg, Brunssum, en Middelburg.

Remedial Teaching
leeroplossingen en methoden

Relatie voor nascholing, verdieping, training en persoonlijke ontwikkeling
Lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers
Relatie voor intrinsieke motivatie voor persoonlijk ontwikkelen