Ondersteunende remedial teacher voor begrijpend lezen op basisscholen in Zeeland

Remedial Teaching voor begrijpend lezen in Zeeland

Voor basisscholen en particuliere begeleiding

Extra ondersteuning primair gericht op de ontwikkeling van leren en het ontwikkelen van studievaardigheden, voor studenten in het basisonderwijs in Zeeland en daarna voor het middelbaar onderwijs in Zeeland.

Het is een grote uitdaging om leerlingen te leren lezen. Sommige kinderen nemen dit snel op, terwijl het bij andere kinderen moeizamer gaat. Ook in latere leerjaren blijft er vaak een variatie in leesniveau behouden tussen de diverse leerlingen. Spijtig genoeg heeft u als docent of school niet altijd de momenten en resources om ieder kind de begeleiding te bieden die het nodig heeft. Dat is betreurenswaardig, aangezien lezen zo belangrijk is in de latere schoolcarrière. Of misschien heeft u wel al heel wat inspanningen geleverd, maar schijnt dat toch niet genoeg? Soms blijft een kind zwaar en langzaam lezen, zelfs al dat u al op diverse manieren specifieke begeleiding heeft aangeboden. Dat kan desillusie veroorzakend zijn, zowel voor u als voor het kind.

Remedial Teaching voor extra begeleiding in begrijpend lezen op basisscholen in Zeeland

In Zeeland bieden we specifieke begeleiding aan kinderen op de basisschool van groep 5 tot en met 8 om hun  lees-vaardigheden te verbeteren. In de loop van een dagdeel is de remedial teacher in Zeeland op school beschikbaar om hen te ondersteunen om hun achterstanden in het leren te oplossen of in een aantal gevallen vermijden.

 

Lezen met Begrip

Op de basisschool wordt de basis voor de schoolse ontwikkeling van leerlingen gelegd met de beginnende stap: het leren lezen. Lezen kunnen is namelijk nodig voor de volgend stap: het leren zelf. En om adequaat te kunnen leren is het belangrijk dat het kind begrijpt wat het leest. Lezen met Begrip is dus een onmisbaar onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.
Wat is begrijpend lezen?

Bij begrijpend lezen leren we kinderen zin te geven aan geschreven woorden. Dat is een lastig proces, waarbij woordenschat, voorkennis en een goed gebruik van leestechnieken erg cruciaal zijn. Op de lagere school helpt de docent het kind hierbij. Wanneer er meer ondersteuning nodig is, kunnen wij hierbij ondersteunen.

RT-Praktijk Leerrijk Leren

Leergebieden en ondersteuning:

– spelling en rekenen groep 5 t/m 8
– begrijpend lezen groep 5 t/m 8
– technisch lezen groep 5 t/m 8
– NT2 – taalondersteuning en hulp

– op locatie RT voor basisonderwijs
– op locatie RT voor voortgezet onderwijs
– op locatie RT 1op1 of groepsbegeleiding

– online 1-op-1 remedial teaching
– online huiswerkbegeleiding VO-leerlingen
– aanleren studievaardigheden VO-leerlingen

Remedial Teaching Begrijpend Lezen in Zeeland

Het is een flinke uitdaging om leerlingen te leren lezen. Enkele kinderen pakken dit vlot op, terwijl het bij anderen lastiger gaat. Ook in verdere leerjaren blijft er frequent een verschil in leesniveau bestaan tussen de verschillende leerlingen. Helaas heeft u als leerkracht of school niet steeds de tijd en middelen om elk kind de begeleiding te bieden die het nodig heeft. Dat is spijtig, aangezien lezen zo belangrijk is in de latere schoolcarrière. Of misschien heeft u reeds heel wat inspanningen geleverd, maar schijnt dat toch niet te werken? Soms blijft een kind onhandig en moeizaam lezen, ondanks dat u al op verschillende manieren aangepaste begeleiding heeft gegeven. Dat kan demotiverend zijn, zowel voor u als voor het kind.

 

Remedial teaching bij Leerrijk Leren in Zeeland

Leerrijk Leren biedt Remedial Teaching aan voor Lezen met Begrip. Door middel van individuele ondersteuning assisteren wij leerlingen om soepeler te lezen. Deze specifieke methode houdt zich bezig niet louter op het cognitieve aspect van lezen, maar houdt ook rekening met het sociale en emotionele en gedragsmatige aspect. In de eerste instantie zullen wij het probleem in kaart brengen. Het is namelijk erg essentieel om exact te weten waar de leerling problemen ondervindt. Ligt er een leerprobleem aan de kern? Heeft de leerling een motivatieprobleem? Worstelt de leerling met een laag zelfbeeld of met een moeilijke thuissituatie? Er zijn verschillende redenen waarom een kind slechter presteert dan het in werkelijkheid zou kunnen. Het is belangrijk om er snel bij te zijn als iemand leesproblemen heeft. Het kan zijn/haar toekomstige schoolcarrière namelijk aanzienlijk beïnvloeden. Als een leerling de fundamenten van lezen niet goed onder de knie heeft, zal hij of zij later blijven worstelen met moeilijkere teksten.

 

Onze methode

Remedial Teaching kan in groepsverband of individueel. Op basis van gedegen observaties en vooronderzoek stellen we een gepersonaliseerd traject voor. We gaan gestructureerd te werk en motiveren het kind om in kleine stappen verder te komen. We hebben een ervaren team dat bekend is met verschillende problematieken. De trainers kunnen de kern van de achterstanden te identificeren. Zij begrijpen het kind goed aan en hebben een duidelijke visie over de te nemen stappen om het kind te doen groeien. De redenen kunnen uiteenlopend zijn en daarom verschilt de aanpak per kind.

Bij Begrijpend Lezen zijn niet enkel de letters, maar ook de inhoud van de tekst belangrijk. Er moeten verbanden gelegd worden en het kind moet leren nadenken over de inhoud van de tekst. We geven het kind dan ook tools om teksten beter te leren ‘begrijpen’. Dit gebeurt aan de hand van verschillende leesstrategieën die we aanleren. Onze ervaren trainers kunnen goed inschatten waaraan nog gewerkt moet worden en hoe dit moet worden aangepakt. We voorzien oefeningen op maat van het kind en zorgen voor voldoende afwisseling zodat het interessant is voor de leerling. Door met een gestructureerd plan van aanpak te werken, krijgt de leerling een duidelijk zicht op het einddoel. Het zal voor hem of haar duidelijker worden waar hij/zij zich bevindt. Stap voor stap werken we naar dat einddoel toe.

We kijken meer dan enkel het cognitieve luik. Zo houden we ook rekening met het welbevinden op sociaal-emotioneel vlak van het kind. Een leerling die vaak slechte cijfers haalt voor Begrijpend Lezen, kampt na verloop van tijd wellicht met een verlaagd zelfbeeld. Dit tackelen we door positieve verwachtingen te formuleren en in kleine stappen successen te boeken. Het is belangrijk dat de leerling weer in zichzelf leert geloven. Tegen het einde van de Remedial Teaching zal de leerling vloeiend teksten begrijpen.


Dyslexie

Indien u zelf al verschillende gerichte pogingen hebt ondernomen zonder succes, dan kan het zijn dat de leerling dyslexie heeft. Deze leerstoornis zorgt ervoor dat de verwerking van letters in het hoofd trager gebeuren. Daardoor blijft hij of zij stoeien over bepaalde woorden of letters. Ook bij dyslexie helpt Remedial Teaching erg goed, omdat wij rekening houden met de leerstoornis en specifieke oefeningen geven voor dit probleem.

Al deze begeleiding wordt precies aangepast aan de leerling. Ieder kind is immers anders. Op basis van onderbouwde kennis, motiverende coaches en met een sterke didactische ervaring kunt u er verzekerd van zijn dat we een belangrijke meerwaarde kunnen bieden voor uw leerling(en).

Remedial teaching bij hoogbegaafdheid

Onze remedial teaching is niet enkel gericht op kinderen met studie- of gedragsuitdagingen, maar ook op zeer begaafde kinderen. We bieden hen uitdagende lessen op maat om hun talenten verder te verbeteren.

Het is essentieel om te benadrukken dat remedial teaching anders is dan bijles. Bijles richt zich meestal op het opnieuw doornemen van eerder onderwezen stof. Onze remedial teacher werkt echter intensief met de kinderen, op basis van een persoonlijk plan met een duidelijk doel. Hierbij leren ze ook omgaan met hun unieke educatieve of gedragsuitdaging.

Ons werkgebied
voor onderwijsinstellingen gaat veel verder

Met behulp van veel enthousiasme ondersteunen we heden en in de komende tijden basisscholen en het middelbaar onderwijs uit de aangegeven steden e.o.

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Almere, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Breda, Roermond, Leiden, Arnhem, Maastricht, Deventer, Amersfoort, Woerden, Den Bosch, Bergen op Zoom, Waalwijk, Sittard, Nieuwegein, Gorinchem, Leerdam, IJsselstein, Moordrecht, Ede, Veenendaal, Zwolle, Weert, Helmond, Apeldoorn, Barneveld, Doetinchem, Zaltbommel, Wijchen, Zutphen, Etten-Leur, Oss, Uden, Veghel, Culemborg, Haarlem, Bronckhorst, Montfoort, Zeist, Gouda, Vlissingen, Schiedam, Bodegraven, Waddinxveen, Harderwijk, Almere, Huizen, Ridderkerk, Zwijndrecht, Vlaardingen, Tiel, Geleen, Zoetermeer, Voorburg, Brunssum, en Middelburg.

Remedial Teaching
leeroplossingen en methoden

Relatie voor nascholing, verdieping, training en persoonlijke ontwikkeling
Lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers
Relatie voor intrinsieke motivatie voor persoonlijk ontwikkelen